Byggföretagen om Cementa: ”Råvaror en del av Sveriges beredskap”

Mark- och miljödomstolen godkänner Cementas ansökan om ett fyraårigt tillstånd för kalkbrytning i Slite på Gotland. -Mark och miljödomstolen har fattat ett nödvändigt beslut. Råvaruförsörjningen är en del av Sveriges nationella beredskap. Det är svårt att rusta sjukhus, stambanor och skyddsrum utan betong, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.
Catharina Elmsäter-Svärd, vd , Byggföretagen

Enligt Byggföretagen behöver tillståndsprocesserna bli mer förutsebara - och på ett bättre sätt än i dag väga in behovet av en tryggad råvaruförsörjning.

-Tillgång på cement är också en förutsättning för att driva på den gröna omställningen i form av utbyggd vindkraft, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

160 000 jobb

Byggföretagens senaste konsekvensanalys uppskattar drygt 160 000 förlorade jobb under 2023 vid ett produktionsstopp i Slite – under förutsättning att viss produktion kan upprätthållas med hjälp av extern sten.

-Bygg- och anläggningsbranschen kommer att följa den fortsatta juridiska processen. Byggföretagens uppgift är att lyfta fram betydelsen av kalkbrytningen i Slite för hela samhällsbygget, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Cementas anläggning i Slite står för omkring 75 procent av cementproduktionen i Sverige.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd , Byggföretagen

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Slopat överskottsmål frigör 500 miljarder till investeringar i infrastruktur17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den ekonomiska ramen för Trafikverket behöver uppgå till minst 96 miljarder kronor per år under perioden 2026 till 2037. Det framgår av Byggföretagens yttrande över Trafikverkets inriktningsunderlag för transportinfrastrukturplaneringen. - Kommande decennium behövs mångmiljardsatsningar för att komma till rätta med hela underhållsskulden på vägsidan och för att möjliggöra ett visst återtagande av eftersatt järnvägsunderhåll, säger Johan Deremar, nationalekonom, Byggföretagen.