Byggföretagen överens om prolongering av Tjänstemannaavtalet

Med anledning av det extraordinära läget kring Coronaviruset har Byggföretagen enats med Unionen, Ledarna och Sveriges Ingenjörer om att prolongera förhandlingarna av Tjänstemannaavtalet.

Avtalsförhandlingarna för Tjänstemannaavtalet prolongeras till och med den 31 oktober. Prolongeringen sker i enlighet med de redan träffade överenskommelserna inom Industriavtalets område.

- Sverige befinner sig i nationell kris med anledning av coronapandemin. Med denna överenskommelse tar vi gemensamt ansvar för landets bästa. För att säkra jobben och öka stabiliteten på arbetsmarknaden pausar vi därför avtalsförhandlingarna gällandeTjänstemannaavtalet, säger Charlotta Steinwall, samordningsansvarig för Tjänstemannaavtalet.

Avtalsförhandlingarna av kollektivavtalet ajournerades från och med fredagen den 27 mars.

- Tillsammans med tjänstemannafacken har vi på kort tid lyckats ena oss i enlighet med prolongeringsöverenskommelserna på Industriavtalets område. Det är det mest ansvarsfulla att göra i nuläget och visar prov på parternas samarbetsförmåga när landet står inför stora utmaningar, säger Charlotta Steinwall.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Avtalsrörelsen börjar om i ekonomiskt sargat Sverige6.10.2020 13:42:41 CESTPressmeddelande

– Som en följd av långa ledtider har vår bransch inte drabbats lika hårt av coronapandemin som andra. Men nu förväntas krisen slå även mot oss. Därför är det extra viktigt att parterna tar sitt gemensamma ansvar för att säkra framtiden för svensk byggbransch. Det är vad både byggföretagare och byggnadsarbetare förväntar sig av oss, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Byggföretagen.