Byggföretagen välkomnar regeringens satsning på yrkesutbildningar

Regeringen aviserade igår omfattande satsningar inom utbildningsområdet, vilket välkomnas av bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagen som under en längre tid har flaggat för kompetensbrist, både vad gäller yrkesarbetare och tjänstepersoner.

Bara för att täcka pensionsavgångarna beräknas byggbranschen behöva nyanställa närmare 10 000 personer per år under de närmsta fem åren och på arbetsförmedlingens bristyrkeslistor återfinns årligen många av våra branschrelaterade yrken som; betongarbetare, anläggare, golvläggare, murare, civilingenjörer, ingenjörer och tekniker m fl.

– Flera kommuner har dragit ner på yrkesutbildningar, både på gymnasiet och inom vuxenutbildningen – vilket har förvärrat bristen. Vi har efterlyst satsningar på dem som i vuxen ålder vill yrkesväxla till samhällsbyggnad. Därför är vi extra glada för gårdagens besked om att regeringen satsar på yrkesvux med full statlig finansiering. Det kommer öka kommunernas möjligheter att erbjuda yrkesutbildningar och byggföretagens möjligheter att hitta utbildade yrkespersoner över hela Sverige, säger Elin Kebert, expert kompetensförsörjning, Byggföretagen.

Samtidigt som det råder stor turbulens i Sverige så finns stora möjligheter att gå samman och rusta för framtiden. De första sviterna av coronakrisen innebär att många företag och individer har drabbats hårt. Därför behöver vi jobba tillsammans med långsiktig kompetensförsörjning, så att fler individer kan skola om sig. Regeringen satsar nu på fler platser på tekniskt basår, yrkeshögskolan, yrkeslärarutbildningen, högskola och universitet. Utöver fler platser så prioriteras även digitala satsningar som ska göra det möjligt för den som permitteras eller varslas att snabbt kunna utbilda sig.

– Vi välkomnar beskedet om utökade medel till yrkeshögskolan, som under de senaste åren har blivit en viktig rekryteringsväg för våra medlemsföretag, speciellt vad gäller tjänstepersoner som arbetsledare, mätningstekniker och anläggningsingenjörer. Utbildningsformen har varit väldigt träffsäker då 96% får jobb efter avslutad utbildning. Det är även ett bra sätt att välkomna personer från andra branscher till byggbranschen – något vi vill fortsätta göra under kommande år, säger Elin Kebert, expert kompetensförsörjning.