Byggföretagens vd i ny regeringsdelegation mot arbetslivskriminalitet

Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd är en av ledamöterna i den nationella delegation mot arbetslivskriminalitet som regeringen beslutat tillsätta. Det meddelade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark idag.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen

-Byggföretagen har nolltolerans mot alla former av medvetet fusk och svartarbete. Tyvärr har byggbranschen infiltrerats av kriminella element. Därför välkomnar vi kommissionen mot arbetsmarknadskriminalitet. Det behövs kunskap, ansvarstagande och kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med problemen oavsett bransch, och bygg- och anläggning kan bidra med erfarenheter, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Delegationens uppdrag är att verka samlande och stödjande för att motverka arbetslivskriminalitet, förstärka kunskapen på området samt vid behov föreslå åtgärder för en förbättrad samverkan och ökad effektivitet i statens insatser mot arbetslivskriminalitet.

Till ordförande för den nationella delegationen har regeringen utsett Ola Pettersson, bland annat tidigare chefsekonom på LO.

Delegationens ledamöter:

Ola Pettersson (ordförande), bl.a. tidigare chefsekonom på LO

Malin Ackholt, ordf. Hotell och restaurangfacket

Kristina Alsér, ordf. Tillväxtverket, tidigare landshövding

Marcus Dahlsten, VD Transportföretagen

Anna Ekstedt, ambassadör mot människohandel

Catharina Elmsäter-Svärd, VD Byggföretagen

Johan Lindholm, ordf. Byggnads

Anders Wallner, polis och fd utredare

Irene Wennemo, generaldirektör Medlingsinstitutet

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

”Nya samhällsbyggnadsutbildningar har fått stå tillbaka för Data/IT”12.1.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) har nu presenterat vilka yrkeshögskoleutbildningar som beviljas medel att starta 2022. I år har utbildningar inom Data/IT prioriterats, vilket fått direkta konsekvenser för bygg- och anläggningsbranschen där det råder stor efterfrågan på yrkeshögskoleutbildade. Inom området samhällsbyggnad och byggteknik, där många av branschens utbildningar ingår, beviljades medel enbart till 50 av de 205 inkomna ansökningarna.