Byggindustrin: Enda branschen där kvinnliga chefer tjänar mer än männen

Byggindustrin är den enda branschen där kvinnliga chefer har högre lön än sina manliga chefskollegor. Kvinnorna i privat sektor tjänar hela sex procent mer, enligt statistik från SCB. - Ansträngningarna för att bredda rekryteringen har gett resultat, säger Elin Kebert, expert kompetensförsörjning, Sveriges Byggindustrier.

Totalt finns det drygt 1 400 kvinnliga chefer i byggbranschen. Det motsvarar nio procent av cheferna i branschen.

- Andelen kvinnliga chefer i byggbranschen kan bli ännu högre. Det finns en plats för alla som vill vara med och bygga framtidens samhälle, säger Elin Kebert.

Enligt SCB:s undersökning har byggbranschen även den näst yngsta åldern på kvinnliga chefer inom privat sektor. Snittåldern är 43 år.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Samförståndsanda kan trygga svensk infrastruktur17.2.2020 13:14:37 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen och Seko avtalsyrkanden. Yrkandena berör det sista avtalsområdet av tre på vilka Byggföretagen är avtalspart. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas så att fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.

Konstruktiva avtalsförhandlingar tryggar byggjobben och skapar sund konkurrens13.2.2020 14:05:39 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen och Byggnads avtalsyrkanden. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas, fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.

Verksamhetsanpassat Tjänstemannaavtal inom byggsektorn tryggar byggjobben6.2.2020 16:30:34 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen yrkanden med Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen. Yrkandena berör tjänstemannaområdet inom vilket Byggföretagen är avtalspart. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas så att fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.