Byggindustrin: Kraftigaste investeringsökningen på mer än ett decennium

Svensk ekonomi växer och högkonjunkturen i byggindustrin fortsätter. Det visar Sveriges Byggindustriers nya konjunkturrapport.

- Investeringarna i bostäder, infrastruktur och offentliga lokaler, såsom förskolor och sjukhus, ökar med 12 procent under 2017. Det är den kraftigaste investeringsökningen på mer än ett decennium, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

I år påbörjas byggandet av 73.500 nya bostäder. Samtidigt finns en rad nya förslag som försvårar för den kommande bostadsproduktionen.

- För 2018 är prognosen 65.300 nya bostäder. Det är ett tapp på 8.200 under rådande högkonjunktur. Med skärpta krav på amortering, minskade ränteavdrag och höjda räntor blir hushållen osäkra och avvaktande. Det blir dyrare att låna och då minskar efterfrågan på det redan byggda. Ändå upplever många bostadsbrist, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Efter flera års investeringsökningar gör sig även bristen på rätt utbildad och erfaren personal sig påmind. Arbetskraftsbristen i byggindustrin är högre än i nästan alla andra sektorer.

- Den kortsiktiga lösningen är att i högre grad använda sig av utländsk arbetskraft. Antalet utstationerade arbetstagare uppgick under årets första nio månader till nära 4.200 personer, vilket är 40 procent fler jämfört med samma period i fjol, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

För samhällsbygget i stort är det viktigt med ett bredare helhetsgrepp kring bostäder och infrastruktur. Infrastruktursatsningar är en motor för bostadsbyggande som möjliggör större arbetsmarknadsregioner. Därför måste de politiska bostadssamtalen återupptas.

- En fortsatt hög och jämn byggtakt är avgörande för att kunna hantera Sveriges kraftiga befolkningstillväxt. Fler behöver känna framtidshopp. Det gör vi människor när det finns jobb och bostäder och goda möjligheter att resa däremellan, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Webbinarium: Chefekonom Fredrik Isaksson redogör för den aktuella byggkonjunkturen.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.