Byggkostnaderna har ökat med 8,2 procent på ett år - en mycket oroande utveckling

Ny statistik från SCB visar att byggkostnaderna fortsätter att stiga. Mellan oktober 2020 och oktober 2021 är ökningen över åtta procent. En mycket oroande utveckling då byggkostnaderna måste pressas om byggandet ska kunna öka i den takt som krävs.

Jonas Högset, fastighet- och hållbarhetschef på Sveriges Allmännytta.

– Det är extremt allvarligt att kostnadsutvecklingen fortsätter från nivåer som redan innan har begränsat var och hur mycket det går att bygga. Vi ser redan nu att det påverkar byggprojekt, och vi kommer sannolikt att få se såväl stoppade nybyggnads- och renoveringsprojekt som att underhåll skjuts på framtiden, säger Jonas Högset, fastighet- och hållbarhetschef på Sveriges Allmännytta.

Läs hela nyheten på sverigesallmannytta.se.

Jonas Högset, fastighet- och hållbarhetschef, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 10, jonas.hogset@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Jonas Högset, fastighet- och hållbarhetschef på Sveriges Allmännytta.

Hyrorna fortsatt i otakt med kostnadsutvecklingen9.11.2021 09:44:08 CET | Pressmeddelande

Driftskostnaderna för de allmännyttiga bostadsbolagen har ökat med i genomsnitt 2,2 procent per år sedan 2015. Deras totala kostnader har ökat med i snitt 1,7 procent per år. Under samma period var den genomsnittliga hyreshöjningen enbart 1,2 procent. Bostadsbolagens kostnader ökar nu i snabb takt och om inte hyrorna höjs i samma takt kommer det leda till både sämre underhåll och mindre service till hyresgästerna. Det visar Sveriges Allmännyttas marknadsrapport om hyresutvecklingen som presenteras idag.