Byggmarknaden knakar i fogarna

Sysselsättningen inom bygg- och anläggningsindustrin minskar med 8 000 personer mellan 2019 och 2021. Det visar Byggföretagens nya konjunkturprognos. - Fler företag konkurrerar om färre jobb, även om vår bransch inte drabbades lika hårt som många andra i början av corona-krisen, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus blir 47 700 under 2020. Det är 16 000 färre än Boverkets behovsanalys. Samtidigt prognosticeras en viss återhämtning i nyproduktionen av bostadsrätter, som ökar från 12 000 i år till 12 800 under 2021.

- Bostadsbyggandet går bättre än väntat, men sämre än önskat. Det tidsbegränsade undantaget från amorteringar behöver bli permanent och vi saknar fortfarande ett skattefritt bospar för unga. Pandemin gräver vallgraven mellan bostadsmarknadens insiders och outsiders ännu djupare, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Starkast på byggmarknaden går offentliga investeringar i infrastruktur som växer med 23 procent mellan 2019 och 2021.

- Investeringar i väg och järnväg håller återstarten av ekonomi under armarna. I den spårbundna trafiken behöver kapaciteten för både person- och godstrafik öka. Därför måste regeringen backa från hotet om ett återförstatligat järnvägsunderhåll, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Totalt bedömer Byggföretagen att Sveriges BNP minskar med 3,5 procent under 2020.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Nytt avtal stärker arbetet för en schysst byggbransch26.11.2020 13:50:51 CETPressmeddelande

Byggföretagen och Byggnads har kommit överens om ett nytt Byggavtal inom ramen för industrins märke på 5,4 procent över 29 månader. - Vi har haft som gemensamt mål att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Det finns en styrka av att kunna lösa svåra frågor tillsammans. Detta borde kunna ha löst sig utan att använda varsel och hot om strejk. Den verkliga motståndaren är de företag som gör branschen oseriös, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.

Byggföretagen lanserar forskningsantologi om sund konkurrens18.11.2020 10:43:59 CETPressmeddelande

Byggföretagen har tagit fram en forskningsantologi med fokus på sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen. Tvärvetenskapliga forskare från Sverige, Norge och Finland beskriver i tolv uppsatser de bakomliggande faktorerna till problemet med osund konkurrens. – Sund konkurrens är ett fokusområde för Byggföretagen. Med hjälp av forskningsantologin belyser vi arbetsmarknadens skuggsidor och tar nästa steg mot en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch, säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.

Byggnads hotar med strejk för att få mer än märket och förbjuda seriösa bemanningsföretag18.11.2020 10:25:33 CETPressmeddelande

Byggnads har idag varslat om strejk i byggbranschen från den 27 november. Skälet är att man vill ha mer än märket. - Vi är överens om att vi vill ha ordning och reda i en sund byggbransch. Därför har vi lagt konkreta förslag på ett utökat huvudentreprenörsansvar med en uppsnabbad process och en utökad granskning. Men vi kan inte skriva en överenskommelse som kan stå i strid med svensk lag på det sätt som Byggnads föreslår. Därför förstår vi inte varför man väljer att varsla om strejk mitt under brinnande coronapandemi, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Byggföretagen.