Byggmarknaden knakar i fogarna

Sysselsättningen inom bygg- och anläggningsindustrin minskar med 8 000 personer mellan 2019 och 2021. Det visar Byggföretagens nya konjunkturprognos. - Fler företag konkurrerar om färre jobb, även om vår bransch inte drabbades lika hårt som många andra i början av corona-krisen, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus blir 47 700 under 2020. Det är 16 000 färre än Boverkets behovsanalys. Samtidigt prognosticeras en viss återhämtning i nyproduktionen av bostadsrätter, som ökar från 12 000 i år till 12 800 under 2021.

- Bostadsbyggandet går bättre än väntat, men sämre än önskat. Det tidsbegränsade undantaget från amorteringar behöver bli permanent och vi saknar fortfarande ett skattefritt bospar för unga. Pandemin gräver vallgraven mellan bostadsmarknadens insiders och outsiders ännu djupare, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Starkast på byggmarknaden går offentliga investeringar i infrastruktur som växer med 23 procent mellan 2019 och 2021.

- Investeringar i väg och järnväg håller återstarten av ekonomi under armarna. I den spårbundna trafiken behöver kapaciteten för både person- och godstrafik öka. Därför måste regeringen backa från hotet om ett återförstatligat järnvägsunderhåll, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Totalt bedömer Byggföretagen att Sveriges BNP minskar med 3,5 procent under 2020.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Grattis Märta Stenevi! Nu sätter vi fler spadar i marken5.2.2021 09:13:21 CETPressmeddelande

Byggföretagen gratulerar Märta Stenevi (MP) till den nya posten som bostadsminister och ser fram emot ett gott samarbete. – Nu sätter vi fler spadar i marken! Sverige behöver bostadspolitiska reformer som upprätthåller en hög och jämn byggtakt, skapar långsiktighet kring finansieringen, möjliggör social rörlighet och stärker jämställdheten, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.