Byggmax förlänger samarbetet med EVRY

(Stockholm 24 augusti 2016) EVRY har tecknat ett nytt femårigt avtal med Byggmax AB. Det nya avtalet omfattar applikatorisk drift samt hosting av Byggmax IT-miljö. Genom avtalet får Byggmax säker tillgång till en kostnadseffektiv driftmiljö som ska stödja koncernens fortsatta tillväxt och en ökad digitalisering. Avtalet har ett initialt ordervärde om cirka 20 MSEK och innebär att ett mångårigt, nära samarbete nu förlängs och utvecklas ytterligare.

Avtalet innebär att EVRY tar ett helhetsansvar för applikationsdriften av IFS Applications samt tillhörande delsystem. Förutom applikationsdrift och hosting omfattar avtalet first line support för Byggmax samtliga butiker.

”Byggmax är i en tillväxtfas där vi för att skapa nya affärsmöjligheter behöver en duktig partner som stöd till vår egen IT-avdelning. EVRY har återigen visat sig ha de egenskaper vi söker och kompletterar det med ett bra erbjudande. Hård konkurrens och kraven på ökad digitalisering kräver inte bara en tillgänglig IT-miljö utan också en partner med förmåga att utveckla sina egna processer, arbetssätt och rutiner. I EVRY ser vi en stabil samarbetspartner som samtidigt är lyhörd, aktiv och hela tiden vill bidra till att utveckla vår affär”, säger Erik Börjesson, IT-chef, Byggmax AB.

”Det här avtalet är en viktig framgång för EVRY. Dels visar det på värdet av långa, nära relationer och möjligheterna att utvecklas tillsammans. Dels visar det hur viktigt det är att matcha utvecklingen och den digitala transformationen med moderna drifttjänster som gör tydlig nytta i vardagen och kan bidra till våra kunders tillväxt. Att vi får det här uppdraget i hård konkurrens med flera andra aktörer är förstås också glädjande. Nu ser vi fram emot ett fortsatt gott och nära samarbete med Byggmax”, säger Fredrik Almén, Sverigechef EVRY.

”EVRY och Byggmax har haft ett långt och nära samarbete. Med tanke på att Byggmax verkar i en tuff bransch med höga krav på ständig förbättring och kostnadseffektiva lösningar är det förstås oerhört viktigt för oss att vi nu får fortsatt förtroende att leverera driften av deras mest affärskritiska applikationer. Med EVRYs bredd och långsiktighet vill vi fortsätta bidra med innovativa lösningar och inte minst stor kunskap om IFS Applications”, kommenterar EVRYs Per Bråkenhielm, VP och verksamhetschef för den leverans som nu avtalats mellan Byggmax och EVRY.

Om Byggmax

Byggmax startades 1993 och har totalt 127 butiker i tre länder. 82 anläggningar finns i Sverige, 32 i Norge och 13 i Finland. Företaget omsatte drygt 4,1 miljarder kronor år 2015 och fortsätter att expandera kraftigt. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010. För mer information se www.byggmax.se.

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2016 en omsättning på NOK 12,2 miljarder och cirka 8500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista.