Byggnads åker ut på praktikturné

Med start denna vecka åker Byggnads Stockholm-Gotland ut på turné. Syftet är att träffa medlemmar ute på arbetsplatserna och få en bättre förståelse för arbetsvillkoren och de många yrkesgrupper Byggnads organiserar.

Under minst en halvdag varannan månad åker Tomas Kullberg ut på praktik. Tillsammans med en medlem på arbetsplatsen ska Tomas gå jämte och skapa sig en större förståelse för medlemmarnas arbetsvillkor samt lära sig mer om de många yrkesgrupper Byggnads organiserar.

- Byggbranschen är i stor förändring. Byggnads behöver titta på hur vi möter de nya förutsättningarna medlemmarna ställs inför på arbetsmarknaden och hur vi kan stödja i det, säger Tomas Kullberg, ordförande Byggnads Stockholm-Gotland.

Första stoppet på turnén är vid ett nybygge på Campus Albano i Stockholm. Tomas Kullberg kommer få följa med en lärling ut på arbetsplatsen under en förmiddag. På agendan står samtal om framgångsexempel och lärlingarnas förutsättningar på arbetsplatserna.