Byggnads fortsätter gå mot trenden – ökar för fjärde året i rad

2019 blev ett rekordår för Byggnads. Som enda fackförbund ökar Byggnads i medlemsantal för fjärde året i rad. Organisationen växte med 1 553 medlemmar. Byggnads har även ökat i de prioriterade grupperna kvinnor och unga. Totalt har Byggnads nu 104 283 medlemmar och är det fjärde största LO-förbundet.
Foto Terese Perman

– Att det går såhär bra för Byggnads är ingen slump. Vi har tagit stora kliv de senaste åren. Idag har vi en vässad organisation där alla har ögonen på bollen. De fina resultaten är svart på vitt att vi valt rätt väg och att vi står starka inför framtiden. Men vår förändringsresa slutar inte här. Nu skruvar vi upp tempot och fortsätter driva på för förändring i hela branschen, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Även satsningen på att få in fler kvinnor och unga i Byggnads har gett resultat. Andelen kvinnliga medlemmar har ökat. Under 2019 utgjorde antalet kvinnliga medlemmar nästan två procent. Och närmare 30 procent av hela medlemskåren är under 30 år. Jämfört med 2018 är det en ökning med 609 personer.

– Byggnads har drivit på för att få bukt med machokulturen och få kvinnor att vilja stanna kvar i branschen i många år. Nu ser vi att det gett resultat. Attityderna har förändrats. Fler kvinnliga byggnadsarbetare väljer att jobba kvar och antalet kvinnliga medlemmar i Byggnads ökar. Det här bådar gott inför avtalsrörelsen, säger Johan Lindholm.

Fakta - så mycket har Byggnads ökat per år

2016: + 322 medlemmar

2017: + 480 medlemmar

2018: + 583 medlemmar

2019: + 1 553 medlemmar

Byggnads avtalsrörelse 2020:
Vi är händerna som bygger Sverige! Vi går upp klockan 05.00 oavsett årstid och väder. För att bygga framtiden, för alla människor, för alla situationer. Men vi bygger på ojämlika villkor. I vår bransch finns företag som rundar lagar och regler. Som sätter pengar framför oss byggnadsarbetares säkerhet och hälsa. Under avtalsrörelsen 2020 kommer vi tillsammans göra allt vi kan för att göra Sveriges byggnadsarbetare starkare, stoltare och tryggare. Vi förtjänar bättre villkor och säkrare arbetsplatser och vår del av byggföretagens stora vinster.

Foto Terese Perman