Byggnads

Byggnads kommenterar regeringens budget 2023

Idag presenterades statsbudgeten för 2023. Bland annat väljer regeringen att avskaffa alla byggsubventioner. Något som Byggnads kritiserar.
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads

– Regeringen väljer att ta sin hand från bostadspolitiken. Det är allvarligt. Vi krävde tidigare att investeringsstödet ska återinföras och utvecklas, nu gör man tvärtom. Regeringen upprepar gamla högerregeringars misstag och tror att marknaden ska lösa allt. Historien har visat att det inte fungerar. Det leder till bostadsbrist, skenande priser och långa kötider, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Det statliga investeringsstödet bidrog till att över 50 000 hyresrätter med rimlig hyra byggdes eller påbörjades under fyra år, fram till att det togs bort i M/KD budgeten 2021. Många kommuner, inte minst i expansiva regioner i norra Sverige, pekar på att investeringsstödet är en förutsättning för att man ska kunna hålla en tillräckligt hög byggtakt.

– Att avveckla alla bostadssubventioner riskerar leda till att färre bostäder byggs och att vanligt folk får allt svårare att ha råd med tak över huvudet. Vi byggnadsarbetare är stolta över våra jobb men det skaver när vi bara får bygga för dem med tjock plånbok. Vi vill att politiken tar kontroll över bostadspolitiken, inte lämnar walk over, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads

Byggnads

Byggnads är fackförbundet som organiserar arbetstagare inom bygg och anläggning och har idag över 100 000 medlemmar.

Följ Byggnads

Senaste pressmeddelandena från Byggnads