Byggnads kommenterar regeringens nej till att väcka ogiltighetstalan om minimilöner – ”Flyttar makten till Bryssel - På bekostnad av Sveriges löntagare”

Altinget.se skriver idag att regeringen inte kommer att väcka ogiltighetstalan mot direktivet om europeiska minimilöner, trots varningar om att direktivet hotar den svenska modellen. Byggnads är starkt kritiska mot beskedet.
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

I det fördrag som styr EU:s befogenheter sägs tydligt att EU ska hålla sig borta från saker som löneförhållanden och föreningsrätt. Om EU ändå lagstiftar på dessa områden är det möjligt för en medlemsstat att väcka en så kallad ogiltighetstalan. En ogiltighetstalan innebär att EU-domstolen ska pröva om EU har gått utanför sin befogenhet i och med direktivet om minimilöner.

Altinget.se skriver idag att regeringen beslutat av att avstå från att pröva direktivet om minimilöner i EU-domstolen. Byggnads var ett av de fackförbund som tidigare gått ut och krävt att regeringen väcker en ogiltighetstalan mot direktivet. Nu är förbundet kritiska till regeringens negativa besked:

– Det är en anmärkningsvärd flathet att regeringen nu säger sig kunna leva med ett överstatligt ingrepp som man tidigare kritiserat hårt och som samtliga parter på svensk arbetsmarknad är emot. Det är inte bara olämpligt att EU lagstiftar om löner. Det är också olagligt. Accepterar vi ett överstatligt ingrepp här riskerar vi att öppna Pandoras ask. Vi vet sedan tidigare att ger man Bryssel ett lillfinger så tar de hela handen, det är regeringens plikt att pröva det här rättsligt. Ändå väljer man att sitta på händerna. Det är helt oacceptabelt, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

– När man satt i opposition pratade Moderaterna gärna om att Sverige måste markera mot EU. Men nu när man sitter i regering är tonen en helt annan. Vi kan börja ana ett mönster av löftesbrott från den moderatledda regeringen som är väldigt illavarslande säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Altinget.se: Regeringens besked: Tar inte strid mot minimilöner

Debattartikel i SvD ”Väck ogiltighetstalan om minimilöner”

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.