Byggnads kommenterar riksdagens nej till skyddsombud: ”Sätter ideologi före människoliv”

Idag röstar en högermajoritet i riksdagen nej till regeringens förslag att ge regionala skyddsombud rätt att besöka alla arbetsplatser med kollektivavtal. Nu meddelar Byggnads att man istället kommer att fortsätta driva frågan i kommande avtalsförhandlingar.

- Det här förslaget hade gjort skillnad på riktigt för Sveriges byggnadsarbetare. Det är sorgligt att se hur högerpartierna sätter ideologi före människoliv. När politiken misslyckas tar vi saken i egna händer och tar med oss den här frågan till kommande avtalsförhandlingar, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

2019 var ett mörkt år vad gäller arbetsplatsolyckor i Sverige. Närmare 50 personer omkom varav 14 byggnadsarbetare. Totalt ökade antalet anmälda arbetsplatsolyckor med fem procent och under året anmäldes över 100 000 olyckor, varav nästan 35 000 ledde till sjukfrånvaro.

Många av olyckorna sker på arbetsplatser som saknar skyddsombud. Ofta arbetsplatser med kollektivavtal men med många arbetare från andra länder och därför inga fackliga medlemmar. Hade förslaget blivit verklighet hade de regionala skyddsombuden fått tillträde till dessa arbetsplatser.

- Idag kan våra regionala skyddsombud stå utanför staketet och med blotta ögat se att byggnadsställningarna är livsfarliga – men man får inte gå in och göra kontroller. Att förhindra skyddsombuden från att göra sitt jobb är ett cyniskt spel med människoliv, säger Johan Lindholm.