Byggnads kommenterar Stefan Löfvens öppning för en kompromiss om arbetsrätten

I en intervju i Dagens Nyheter säger Stadsministern i övergångsregeringen Stefan Löfven att Socialdemokraterna är villiga att kompromissa om arbetsrätten. Byggnads kommentar detta genom ett uttalande från Johan Lindholm, Byggnads förbundsordförande.

- Jag har tagit del av Stefan Lövfens uttalande om att arbetsrätten är förhandlingsbar och är en del av möjlig kompromiss för att få till en mittenregering. Jag är både förvånad och väldigt oroad av Stefan Löfvens uttalande, säger Johan Lindholm. Det är förvånande att socialdemokraterna är beredda att slänga löntagarnas trygghet överbord och kompromissa om fackliga rättigheter. För mig är det istället självklart så att trygga människor bidrar och att ingen tjänar på att ställa grupper mot varandra.

- Jag undrar också vad exakt som är fel på den svenska modellen där parterna tar ansvar. Vi fackliga parter arbetar ständigt med att utveckla och modernisera de villkor och kollektivavtal som styr vår arbetsmarknad. Vår modell är framgångsrik och ett föredöme för många andra länder. Det är oroande att våra politiker kan tänka sig att ta över parternas ansvar. Det kommer inte att gynna någon.

- Jag vill avslutningsvis vara tydlig med att socialdemokraterna inte har fått något mandat att förhandla bort vår arbetsrätt och man kommer inte att få det heller. Löntagarnas rättigheter och trygghet är inte till salu vid förhandlingarna med ett nyliberalt och löntagarfientligt Centerparti.

Hans Reuterskiöld