Byggnads

Byggnads presenterar stor pensionsreform: ”Dags för Knegarpension”

Höjd pension för låg- och medelinkomsttagare, samt ett skydd för de som slitits ut på jobbet och tvingats till sjukskrivning. Det är några av förslagen till nytt pensionssystem som finns i rapporten Knegarpension – fyra förslag för ett nytt pensionssystem som Byggnads presenterar idag tillsammans med Katalys.
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads

–  Efter ett helt arbetsliv förtjänar vi en trygg pension. Så är det inte idag. Sveriges pensionssystem är felbyggt i grunden och straffar de med tunga jobb. Nu slår vi näven i bordet och kräver en Knegarpension – en kompensation för hårt arbete, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Tidigare i våras presenterade Byggnads en Novus-undersökning som visade att pensionsoron är utbredd i Sverige, över hälften av samtliga svenskar är oroliga för att de kommer att få eller redan har en för låg pension. Ännu större är oron bland LO-medlemmar där 65 procent oroar sig över att få en låg pension.

Pensionsfrågan har seglat upp en som stridsfråga inför valet 2022 och har stor potential att flytta väljare. Undersökningen visade att var tredje väljare och varannan LO-medlem är beredd byta parti på pensionsfrågan.

– Vårt mål är att pensionsfrågan och förslagen om en Knegarpension ska bli en valfråga 2022. Politikerna måste ta människors pensionsoro på allvar, och här serverar vi en lösning på ett silverfat, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Knegarpension – ett nytt pensionssystem

För att skapa ett system där det lönar sig att arbeta, även på jobb med låga löner, föreslås i rapporten att garantipensionen byts ut mot en grundpension. Grundpensionen är en gemensam pott som är lika stor för alla inom samma åldersgrupp och blir som en bottenplatta för inkomstpensionen.

I rapporten presenteras även ett förslag på ett reformerat pensionssystem – en Knegarpension – där pensionen inte påverkas i samma utsträckning av ofrivillig frånvaro från arbete på grund av till exempel sjukdom eller förslitningsskada i slutet av arbetslivet. De som är borta från sitt arbete på grund av sjukdom, föräldraskap eller arbetslöshet ska få sin pension baserad på lön och inte den tillfälliga ersättningen.

Så skulle Knegarpensionen påverka

En undersköterska som jobbar 80 procent hela sitt liv och har en lön på 24 100 kronor kommer att få en ökning av den allmänna pensionen med 1 000 kronor, från 11 200 kronor till 12 200 kronor, med Knegarpensionen. En byggnadsarbetare med en lön på 35 000 kronor och sammanlagt tre år på halvtid får en ökning av den allmänna pensionen med 1 200 kronor.

Fler livsexempel finns i rapporten.

Pressträff och seminarium idag

Kl 9.00 idag 28/4 hålls en digital pressträff på Teams, obligatorisk föranmälan till gabriel.dahlander@byggnads.se för att få länk.

Kl 11.00 arrangeras ett rapportsläpp och seminarium med bland andra socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi på facebook.com/Byggnads

Läs hela rapporten här

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads

Byggnads

Byggnads är fackförbundet som organiserar arbetstagare inom bygg och anläggning och har idag över 100 000 medlemmar.

Följ Byggnads

Senaste pressmeddelandena från Byggnads