Byggnads presenterar valprogram: ”Politik för oss som bygger Sverige”

Idag presenterar Byggnads de prioriterade frågor som förbundet kommer att driva i årets valrörelse. Valprogrammet utgår från fyra områden: arbetslivskriminalitet, pensioner, bostadspolitik och framtidens byggbransch. Till varje område finns ett antal specifika krav.
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

– Det handlar om att lyfta fram våra medlemmar och de frågor som är viktiga för dem. Vi ser hur pensionerna blir lägre samtidigt som pensionsåldern höjs. Hur naiva politiska beslut gett arbetslivskriminaliteten fritt spelrum i vår bransch. Och hur vi själva knappt längre har råd att bo i bostäderna vi bygger. Det här måste ändras, vi kräver en politik för vanligt folk. En politik för oss som bygger Sverige, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Byggnads kommer att bedriva ett självständigt valarbete under kampanjen ”Politik för oss som bygger Sverige”. Målet är att sätta byggnadsarbetarnas frågor på agendan.

– Vi kommer fortsätta stressa politiken för att lyssna på Sveriges byggnadsarbetare, ända fram till valdagen. Alla ska få bekänna färg. Det handlar om att stärka arbetstagarnas roll på arbetsmarknaden och ge Byggnads inflytande över den förda politiken, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Byggnads.se/val2022

Byggnads valprogram som PDF

Byggnads prioriterade frågor i valet 2022

En byggbransch fri från kriminalitet

Politisk naivitet och avregleringar har lett till att kriminaliteten har fått fotfäste i byggbranschen. De senaste 10–15 åren har vi sett den gå från en respekterad bransch med goda villkor till att bli hem för organiserad brottslighet. Ingen kan längre blunda för den verklighet vi möter dagligen. Staten måste ta tillbaka kontrollen och slå ner mot fuskarna med full kraft.

Krav

• Fler arbetsplatskontroller och straff som avskräcker – Ingen ska kunna smita under radarn!
  • Begränsning i antalet underentreprenörsled med start i kontrakten med stat och kommun.
  • Krav på att upphandlande myndigheter och kommuner själva ska kontrollera sina underentreprenörer
  • Inrätta ett center mot arbetslivskriminalitet i varje region!

Pensioner för oss som bygger Sverige

Efter ett helt arbetsliv förtjänar vi en rättvis pension. Så är det inte idag. Sveriges pensionssystem är felbyggt i grunden, och straffar oss med tunga jobb. Över hälften av Sveriges löntagare känner en oro inför sin pension och fler än åtta av tio byggnadsarbetare över 55 har värk i kroppen. Ändå förväntas vi jobba till 65 – och snart ännu längre. Det är varken rätt eller rättvist.

Krav

• Högre pensioner för låg- och medelinkomsttagare.
  • Höj inte pensionsåldern förrän vi får förbättringar i arbetsmiljön

Bostadspolitik för oss som bygger Sverige

Vi byggnadsarbetare är stolta över våra jobb men det skaver när vi bara får bygga för de med tjock plånbok. 90 procent av Sveriges befolkning bor i en kommun med bostadsbrist. Våra unga fastnar i långa bostadsköer eller tvingas skuldsätta sig för att ha en chans att komma in på en bostadsmarknad där prisrallyt aldrig verkar ta slut. Det är dags att samhället tar tillbaka kontrollen över bostadsbyggandet.

Krav

• Bygg fler bostäder! Öka de statliga bostadsinvesteringarna och återinför investeringsstödet
  • Vi ska ha råd att bo i bostäderna vi bygger. Nej till marknadshyror!

Politik för framtidens byggnadsarbetare

Vi har ett enormt byggbehov i Sverige och vi behöver fler, duktiga arbetskamrater. Vi står också inför stora förändringar med såväl digitalisering och en livsviktig klimatomställning som är vår tids största byggprojekt. Här ska Sverige och svensk byggbransch vara världsledande. Då måste vi också säkerställa att våra ungdomar får bästa möjliga utbildning och start i sina yrkesliv.

Krav

• Krav på att ta in lärlingar och kollektivavtal vid offentlig upphandling.
  • Stoppa vinstjakten och marknadskaoset i skolan. Höj yrkesutbildningarnas status och kvalitet genom att skärpa kraven och kontrollerna på skolorna.

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.