Byggnads ser positivt på uppehåll i avtalsförhandlingarna: ”Behöver fokusera krafterna på annat”

LO-styrelsen har idag fattat beslut om att förhandlingarna i årets avtalsrörelsen tillfälligt tar paus och återupptas 1 oktober. Orsaken är den osäkerhet som just nu råder i samhället på grund av Covid-19. Det finns också en stor oro för att antalet varsel ökar.

– Klokt beslut att göra paus i avtalsförhandlingarna. Nu behöver vi förbereda och fokusera på det viktiga i denna svåra stund. Viktigt både för våra medlemmar och samhället att vi parter tar ansvar och löser saker i rätt ordning. Vi står redo första oktober, säger Johan Lindholm, förbundsordförande i Byggnads.

Beslutet innebär att nuvarande kollektivavtal prolongeras, det vill säga förlängs. Avtalsförhandlingarna återupptas 1 oktober.

– Att avtalsrörelsen skjuts på framtiden är historiskt och inte heller okomplicerat. Vad det innebär i detalj behöver vi nu diskutera med våra motparter på arbetsgivarsidan. Förhandlingar kring ansvarsfulla lösningar på det akuta läget på arbetsmarknaden just nu pågår redan för fullt. Vi förstår att många företag har det tufft, men arbetstagarna får inte heller lämnas åt sitt öde. Nu måste vi hjälpas åt, säger Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads.

Torbjörn Hagelin avtalssekreterare Byggnads

Bygggnads: "Det offentliga kan mildra krisen med aktivt byggande och bra arbetsvillkor"2.4.2020 05:59:00 CESTPressmeddelande

I sviterna av corona-krisen behövs insatser av aldrig tidigare skådat slag. Stat, regioner och kommuner har en särskilt viktig roll för att mildra effekterna av krisen, och säkra att människor och konkurrenskraftiga företag inte slås ut. Byggnads vill se att offentliga aktörer tidigarelägger upphandlingar, att underhåll och byggnationer sker som planerat samt ett större åtagande kring schyssta och trygga arbetsvillkor i offentliga upphandlingar.