Byggnads tar plats i nationell delegation mot arbetslivskriminalitet

Idag presenterade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark medlemmarna i den nationella delegationen mot arbetslivskriminalitet som utannonserades tidigare i somras. Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm kommer att vara en av två fackliga ledare i delegationen som i övrigt består av representanter från näringslivet och myndighetssverige.
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

– Jag och Byggnads medlemmar har länge larmat om kriminella organisationer som förstör vår bransch. Det är naturligt att vi tar plats i delegationen och jag kommer att ta mina medlemmars verklighet in i mötesrummet. Ingen kommer att kunna blunda för hur verkligheten ser ut, säger Johan Lindholm, Byggnads förbundsordförande.

Byggbranschen har tidigare larmat om att man de senaste 10 åren sett en kraftig ökning av kriminella aktörer i byggbranschen. En granskning från det branschgemensamma initiativet Byggmarknadskommissionen visade att fler än åtta av tio byggföretag från Östeuropa misstänks bryta mot svenska lagar och avtal.

– Men det viktiga är vad som kommer ut av arbetet rent konkret. Det är bråttom och det måste bli verkstad. Delegationen får inte bara snacka, säger Johan Lindholm.

Delegationen påbörjar sitt arbete omedelbart. En slutrapportering ska ske i februari 2025.

Delegationens ledamöter är:
Ola Pettersson (ordförande), bl.a. tidigare chefsekonom på LO
Malin Ackholt, ordf. Hotell och restaurangfacket
Kristina Alsér, ordf. Tillväxtverket, tidigare landshövding
Marcus Dahlsten, VD Transportföretagen
Anna Ekstedt, ambassadör mot människohandel
Catharina Elmsäter-Svärd, VD Byggföretagen
Johan Lindholm, ordf. Byggnads
Anders Wallner, polis och fd utredare
Irene Wennemo, generaldirektör Medlingsinstitutet

Mer information på regeringen.se

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.