Byggnads vill städa byggbranschen – ny kampanj inför avtalsrörelsen

I dag lanserar Byggnads kampanjen ”Helt seriöst?” inför den kommande avtalsrörelsen. Kampanjen fokuserar på att sätta stopp för lönedumpning, oseriösa företag och farliga arbetsmiljöer i byggbranschen.
Vittnesmål från heltseriöst.se

På kampanjsidan heltseriöst.se uppmanas byggnadsarbetare att lämna vittnesmål om hur deras verklighet ser ut. Man kan också skriva under uppropet för ordning och reda i byggbranschen. Målet är att få minst 20 000 underskrifter.

- Alla i vårt land berörs av byggnadsarbetares jobb. Husen vi bor i, skolorna där barnen går och sjukhusen där vi vårdas har byggts av våra händer. Men det är inte alla som känner till hur byggbranschen i Sverige ser ut i dag. Hur löner dumpas, hur svart arbetskraft utnyttjas och hur företag struntar i vår säkerhet. Vi vill få ut byggnadsarbetares berättelser och skapa tryck för förändring, säger Johan Lindholm, ordförande Byggnads.

Byggnads går starka in i nästa års avtalsrörelse. Förbundet har ökat snart fyra år i rad och har nu över 104 000 medlemmar. Inför avtalsrörelsen har Byggnads medlemmar skickat in rekordmånga motioner, ungefär 2000 stycken, varav en stor del handlar om ordning och reda i byggbranschen.

- Byggnads växer och våra medlemmar är förbannat trötta på lönedumpningen och oseriösa företag på svenska byggen. Det finns ett stort engagemang i de här frågorna och vi kommer att gå in i avtalsrörelsen med full kraft. Allt fler företagare delar också vår problembeskrivning. De förlorar jobb och konkurreras ut av lönedumpande aktörer. Vi hoppas på att kunna kroka arm med alla som vill ha sund konkurrens i byggbranschen, säger Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads.

Kampanjen ”Helt seriöst?” är planerad att pågå under december och januari. Den kommer främst att marknadsföras på Facebook och Instagram men också synas i andra kanaler.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Vittnesmål från heltseriöst.se
Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads