Byggnads vinner i arbetsdomstolen: ”Ett viktigt klargörande”

En ny dom från arbetsdomstolen slår fast att Byggnads inte gjort sig skyldig till otillåten stridsåtgärd när man uppmanade företag anslutna till Byggföretagen att avsluta sina avtal med företaget PME.

Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin

– Det här är ett viktigt klargörande: vi får och ska använda alla till buds stående medel för att hindra oseriösa företag från att verka i vår bransch. Arbetsdomstolen visar tydligt att vi har full rätt att tillämpa de verktyg som finns i våra kollektivavtal, säger Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads.

Bakgrunden är att Byggnads i en utredning av Byggnadsfirman PME AB visade att företaget gjort sig skyldig till flera brott mot kollektivavtalet. Bland annat betalade deras polska underleverantör löner på endast 25 kronor i timmen efter skatt.

Med stöd av utredningen begärde sedan Byggnads att de medlemsföretag i bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagen som anlitat PME som underentreprenör skulle häva sina entreprenadavtal med företaget. Något som också gjordes.

Detta fick i sin tur PME att stämma Byggnads i arbetsdomstolen för otillåtna stridsåtgärder. En stämning som nu arbetsdomstolen alltså avslagit.

Domen i sin helhet: http://www.arbetsdomstolen.se/upload/pdf/2021/47-21.pdf

Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin

Digital pressträff och rapportsläpp inför fotbolls-VM 2022: Mänskliga rättigheter för migrantarbetare i Qatar14.7.2021 11:44:44 CEST | Pressmeddelande

Arbetsrätten i Qatar har i lagen blivit bättre. Men i verkligheten är mänskliga rättigheter för migrantarbetarna långt ifrån säkerställda. Fortfarande dör arbetare på byggarbetsplatserna och löneutbetalningarna fördröjs eller uteblir helt. Ett år innan fotbolls-VM släpper det globala facket för byggnadsarbetare, BWI en rapport om läget.