Byggnadsarbetare i manifestation mot kriminaliteten

Onsdag 25 maj kl. 14.30 anordnas en manifestation mot arbetslivskriminalitet på Mynttorget i Stockholm. Bakom arrangemanget står ett antal engagerade byggnadsarbetare som fått nog av den kriminalitet och osunda konkurrens som på senare år fått fäste i byggbranschen.
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Under parollen Rädda jobben - stoppa kriminella byggföretag samlas medlemmar från en rad fackförbund för att protestera mot den utbredda arbetslivskriminalitet och osunda konkurrens som plågar byggbranschen.

– Under de senaste 15 åren har jag dryftat de här frågorna nästan varje dag. Men det går inte åt det bättre hållet, utan det sker gradvis en försämring, säger Stefan Slottensjö, snickare och en av initiativtagarna, till tidningen Byggnadsarbetaren.

Bland talarna finns bland andra Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads, Johan Danielsson, bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsminister (S) och Ida Karkiainen, civilminister (S).

– Läget i branschen är akut och den här frågan måste högst upp på dagordningen inför valet. Våra medlemmar och ombudsmän möter arbetslivskriminaliteten dagligen och jag hoppas att det här initiativet från våra engagerade medlemmar kan ruska om politikerna ordentligt, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Manifestationen sker på Mynttorget i Stockholm klockan 14.30 den 25/5. Byggnads Stockholm-Gotlands medlemskretsar är initiativtagare till manifestationen. Målarettan, El-ettan och Seko Stockholm sluter upp som medarrangörer.

Länk till facebook-evenemanget

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.