Byggplaner för 1 000 miljarder i Göteborgsregionen

Byggen för 1 000 miljarder kronor förbereds i Göteborgsregionen de närmaste 20 åren. Det är mycket mer än tidigare antaganden och innebär stora planeringsutmaningar.

Älvstaden, som räknas som ett av Europas största samlade stadsutvecklingsprojekt, omfattar nya bostäder och kontor för mellan 158 och 174 miljarder. Men det är långt ifrån den enda stora bygginvesteringen i Göteborgsregionen de kommande två decennierna.

Räknar man ihop allt som planeras handlar det om minst ett fem gånger så stort belopp.

Det framgår av den grundliga inventering av planerade byggprojekt som Sweco gjort för Business Region Göteborgs räkning.

I de kommuner som ingår i Göteborgs arbetsmarknadsregion finns planer på bostadsbyggande, kontor, handel, infrastruktur och logistik för mellan 800 och 1 000 miljarder kronor fram till 2035. Sannolikt ännu större belopp, enligt rapporten.

Det är långt mer än vad olika tidigare bedömningar landat på.

- Den höga investeringstakten skapar många möjligheter för regionens befolkning, näringslivet och tillväxten. Men vi såg ett stort behov av att skaffa en överblick och ett underlag för planering när så mycket ska genomföras parallellt, säger Henrik Einarsson, etableringschef i Business Region Göteborg.

- I kartläggningen framkommer betydande risker för flaskhalsar och kompetensbrist inom både planering, bygg och anläggning. Det gäller också att Göteborgsregionens utveckling uppfattas så attraktiv att finansiella aktörer är beredda att satsa det kapital som behövs.

Sweco har samlat in underlag och data från ett stort antal aktörer inom bygg- och fastighetsbranscherna. Även en befolkningsprognos har tagits fram. Den ökade inflyttningen kan göra att regionens befolkning ökar med närmare en kvarts miljon människor - till 1,3 miljoner år 2035.

Kartläggningen är en bedömning av de faktorer som är kända nu och hur det har sett ut över tid i Göteborgsregionen. Men det är många saker som kommer att påverka det verkliga utfallet. Befolkningsutveckling, näringslivets strukturomvandling och konjunkturutveckling är exempel på omvärldsfaktorer som får betydelse.

I rapporten finns ett särskilt kapitel om bostadsbyggandet i Göteborgsregionen. Fram till 2035 väntas Göteborgs stad få runt 150 000 nya invånare.

Hela rapporten, inklusive förteckning över alla större planerade byggprojekt, bifogas.

På www.gothenburgatmipim.se beskrivs många av Göteborgs större utvecklingsprojekt.

För mer information och kommentarer: kontakta Henrik Einarsson, etableringschef Business Region Göteborg, henrik.einarsson@businessregion.se, 031-367 61 27

+46 (0)31-367 61 49https://www.businessregiongoteborg.se/sv/

Pressinbjudan: Har konjunkturen nått toppen i Göteborg?7.12.2017 10:16Pressinbjudan

Har högkonjunkturen nått toppen, eller blir det ännu hetare 2018? Hur kan oron på bostadsmarknaden påverka näringslivet? Hur utvecklas arbetslösheten? Dessa och många andra frågor om Göteborgsregionens ekonomiska läge besvaras vid Business Region Göteborgs konjunkturseminarium 8 december. Media är välkomna att följa seminariet och ställa frågor till Henrik Einarsson, etableringschef, och Peter Warda, analytiker vid Business Region Göteborg.