Byggstart: 87 studentlägenheter och en förskola i Östberga centrum

Svenska Bostäder startar nu bygget av det flerbostadshus i Östberga centrum som ska rymma 87 studentlägenheter och en förskola.
Illustration av det planerade huset på Kinnaredsgränd i Östberga

I februari 2022 startar Svenska Bostäder arbetet med ett nytt flerbostadshus i Östberga centrum. Här kommer studenter kunna flytta in i 87 stycken 1:or och 2:or under början av 2024. På de två nedersta våningsplanen skapas en förskola med fyra avdelningar och plats för cirka 80 barn.

– Nu utvecklas Östberga centrum med fler studentbostäder och en ny förskola. Här kommer studenter kunna bo i nybyggda lägenheter med bra kommunikationer. Ett viktigt tillskott bostäder, för yngre som har svårt att hitta en egen bostad, säger Dennis Wedin, fastighets- och bostadsborgarråd.

– Ända sen förskolan brann ned 2014 har den här platsen stått tom så nu är det verkligen på tiden att barnen i Östberga får nya lokaler att leka i, säger Stefan Sandberg, vd på Svenska Bostäder. Att vi dessutom får möjlighet att skapa 87 nya hem åt studenter i Stockholm hoppas vi ska kunna bidra till att bostadsköerna minskar.

Fastigheten Familjen 2

Byggstart: våren 2022

Inflyttning: 2024

Antal studentlägenheter: 87

Byggherre: Svenska Bostäder

Entreprenör: TG11

Adress: Kinnaredsgränd i Östberga

Har du några frågor? Kontakta:

Ida Strutt, kommunikationschef på Svenska Bostäder

ida.strutt@svenskabostader.se

Illustration av det planerade huset på Kinnaredsgränd i Östberga

Svenska Bostäder grundades 1944 och ägs av Stockholms stad. Svenska Bostäder är ett av Sveriges största bostadsbolag och har i 80 år haft en aktiv roll i byggandet av Stockholm. Svenska Bostäder förvaltar cirka 28 500 hyreslägenheter, 4 centrumanläggningar och 4 000 lokaler. Svenska Bostäder har 300 anställda. Dotterbolaget Stadsholmen förvaltar cirka 1 600 hyreslägenheter och 900 lokaler och har 20 anställda.