Byggstart för 244 nya hyresrätter i Bandhagen, både Stockholmshus och vanliga hyresrätter

I tisdags tog Familjebostäder ett rejält första spadtag för 244 nya hyresrätter i Bandhagen. Med Dennis Wedin (M), bostads- och fastighetsborgarråd, ordförande Familjebostäder, bakom spakarna i en grävmaskin byggstartades tre projekt samtidigt. Två av dessa byggs inom ramen för konceptet Stockholmshusen.
På plats fanns Dennis Wedin, bostads- och fastighetsborgarråd, ordförande Familjebostäder. Jonas Schneider, vd Familjebostäder, Hanna Ivansson, affärsområdeschef Mälardalen, Lindbäcks och Rodrigo Manriquez, platschef Peab. Foto: Fredrik Hjerling

Bandhagen växer snabbt och Familjebostäder bidrar med tre projekt nära varandra som omfattar 244 hyresrätter. Samtidigt byggs det även flera andra kvarter ut mot Örbyleden. Tillsammans med entreprenören Lindbäcks bygger Familjebostäder 183 lägenheter i Stockholmhus i kvarteret Filmen 4 och Lådkameran 4. I kvarteret Färgfilmen 3 bygger vi tillsammans med entreprenören Peab ytterligare 61 hyreslägenheter. Kvarteret Filmen 4 blir färdigt först med inflyttning under 2023.

– Bandhagen fortsätter att växa med nya hyresrätter. Sammanlagt bygger vi 244 lägenheter inom tre projekt. Två av projekten är Stockholmshus, där vi genom serieproduktion kan sänka byggkostnader och hyran, säger Dennis Wedin, bostads- och fastighetsborgarråd, ordförande Familjebostäder.

Stockholmshusen är ett samarbetsprojekt mellan de allmännyttiga bostadsbolagen, privata byggentreprenörer och stadens tekniska förvaltningar för att snabbt och kostnadseffektivt bygga tusentals nya hyresrätter med god arkitektur och höga krav på hållbarhet. Resultaten blir tidstypiska hus som kommer att bli ett kännetecken för den här tiden när Stockholm genomgår sin tredje stora tillväxtperiod. I alla tre kvarter ges bra förutsättningar för hållbara resvanor med närhet till tunnelbana, tillgång till bil- och cykelpool, ordentligt med cykelparkering och plats för cykelservice.

– Familjebostäder fortsätter att bygga i en hög takt. Förra året hade vi en rekordinflyttning med över 700 nya hyresrätter. Nu fortsätter vi bygga både Stockholmshus och vanliga hyresrätter i ett expansivt Bandhagen och Stockholm, säger Jonas Schneider, vd Familjebostäder.

Kort om projekten

Filmen 4, Bandhagen, Stockholmshus. Illustration: Tyréns arkitekter
Färgfilmen 3, Bandhagen. Illustration: Brunnberg & Forshed
Dennis Wedin. Foto: Fredrik Hjerling
Hanna Ivansson, affärsområdeschef Mälardalen, Lindbäcks, Jonas Schneider, vd Familjebostäder och Dennis Wedin, bostads- och fastighetsborgarråd, ordförande Familjebostäder tog första spadtaget för tre projekt i Bandhagen. Foto: Fredrik Hjerling

Familjebostäder har jobbat för allas rätt till ett tryggt hem sedan 1936. Vi äger och förvaltar 21 000 bostäder i Stockholm, där mer än 44 000 stockholmare bor. Vår vision är att skapa hem för en enklare vardag. Vi erbjuder hyresrätter där underhåll och service ingår. Vi renoverar och bygger nytt med framtiden i sikte - energisnålt och uppkopplat. Det ska vara enkelt att bo hos oss.