Byggstart för 46 nya lägenheter i Skäggetorp

Nu förbereds marken för byggnation av det nya bostadshuset i Skäggetorp, Linköping. Ett trähus i tre våningar som innehåller 10 lägenheter mer än det bostadshus som brann på Skattegården 101–106 i juni 2020. Planen är att huset monteras efter årsskiftet och inflyttning sker troligtvis under hösten 2023.

Skissbild Kombohus Lamell, Skattegården Linköping

Det nya huset är ett så kallat kombohus, ett prefabricerat bostadshus som har avropats från Sveriges Allmännyttas ramavtal. Avtalet innebär att Stångåstaden relativt snabbt har kunnat få tillgång till färdigupphandlade bostäder med bra standard, låg klimatpåverkan och till en rimlig produktionskostnad.

-          Med tanke på den situation som råder just nu, där vi ser prisökningar på material och höjda byggkostnader, så har valet av ett kombohus varit extra lyckad. Vi är glada över att arbetet nu är igång och att vi för första gången på länge kommer att kunna erbjuda nyproducerade hyreslägenheter i Skäggetorp, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Huset som kommer efter årsskiftet levereras i moduler, som till stora delar är förbyggda i fabrik. Det gör att byggtiden på plats förkortas.

-          Valet av kombohus har medfört att vi kunnat pressa både byggtid och pris. Det innebär att vi kan erbjuda våra kunder ett nyproducerat boende av hög kvalitet till en rimlig månadskostnad. Huset blir ett lyft för hela stadsdelen och ett bevis på att vi satsar långsiktigt i Skäggetorp, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Fakta:

Kombohus avrop från Sveriges Allmännyttas ramavtal

Hustyp: Kombohus Lamell

Husleverantör: Unibep S.A. ett av Polens största byggföretag.

Tre våningar, 46 lägenheter fördelat på:

Antal rum

Antal

Kvm

Hyra per månad

1 rok

32 kvm

5 096 kr

2 rok

48 kvm

7 601 kr

3 rok

75 kvm

10 279 kr

4 rok

89 kvm

11 920 kr

Stångåstaden har för avsikt att bjuda in media i samband med att husmodulerna monteras runt årsskiftet.

Skissbild Kombohus Lamell, Skattegården Linköping

Stångåstaden 80 år30.9.2022 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Den 2 oktober är det 80 år sedan det kommunala bostadsbolaget Råbergahus bildades för att råda bot på bostadsbristen i Linköping. Uppdraget var att skapa goda bostäder till rimliga hyror för kommunens invånare. Ett år efter bolagets bildande stod de första husen klara på Gamla Tanneforsvägen, 8 byggnader om totalt 48 lägenheter. Sex år senare byter bolaget namn till Stångåstaden, som idag är Linköpings största fastighetsägare och förvaltar ungefär 18 000 lägenheter.

Så får vi de bästa att vilja jobba hos oss16.9.2022 11:44:52 CEST | Blogginlägg

Det låter som en självklarhet att ha medarbetare som trivs men varför är det viktigt? Jag tror de flesta håller med mig om att det är nyckeln till att skapa lönsamhet och få nöjda kunder. En attraktiv arbetsplats gör det också lättare att rekrytera och klara företagets kompetensförsörjning över tid. Vi har jobbat långsiktigt och strategiskt med frågan i nästan ett decennium. Vi gör det för att vi tror att det finns en stark synergi mellan lönsamhet, nöjda kunder och nöjda medarbete.

Almedalen och byggkostnadsutvecklingen7.7.2022 11:02:10 CEST | Blogginlägg

Här kommer en ny blogg inför semestern. Mycket har hänt under 2022 som få kunde förutspå bara för några månader sedan. Precis när vi kom ur pandemin fick vi ett krig i Europa med stor påverkan på världsekonomin och förstås även på Sverige och Linköping. Vi har fått ett extremt kostnadsläge för att bygga och höga energipriser vilket gör att vi i dagsläget har en inflationstakt som är den högsta på 40 år. Vi har sett att Riksbanken höjer styrräntan vilken kommer påverka fastighetsbranschen som är kapitalintensiv i hög grad. Vi har alltså ett nytt läge att hantera i höst.