Byggstart för Lidls 3D-fastighet i Mölnlycke

Nu är bygget av Mölnlyckes nya 3D-fastighet igång. Fastigheten, som är ett samarbetsprojekt mellan Lidl och Bo Aktivt i Sverige AB, kommer innehålla både bostäder och Mölnlyckes första Lidl-butik. Butiken väntas öppna våren 2022.

Bygget av en ny 3D-fastighet i Mölnlycke är nu påbörjat. Tillsammans med Bo Aktivt i Sverige AB bygger Lidl en unik fastighet mitt i centrala Mölnlycke, belägen intill Hulebäcksgymnasiet och Wallenstamhallen. Den nya butiken kommer bli Lidls första i Mölnlycke och tillsammans med bostadsutvecklaren Bo Aktivt i Sverige AB utvecklar Lidl ett nytt kvarter i kommunen.

- Vi har letat efter det rätta läget i Mölnlycke i flera år nu. När vi kom i kontakt med Bo Aktivt och de berättade om sina planer att utveckla ett flerbostadshus med handel i bottenplanet, föll alla bitar på plats. Detta i kombination med ett mycket gott samarbete med Härryda Kommun gör att vi nu kan se fram emot att välkomna Mölnlyckeborna till ortens första Lidl-butik, säger Christoffer Wennergren, Fastighetschef på Lidl Sverige.

Lidl förvärvar hela bottenplanet om totalt cirka 2 800 kvadratmeter inklusive en kundparkering med cirka 40 parkeringsplatser. Bo Aktivt ska utveckla våningsplan 2 – 4 till 87 moderna och exklusiva bostadsrättslägenheter för de som är 55+, där de boende även kommer att ha tillgång till en wellnessavdelning med gym, pool, bastu samt en inglasad atriumgård.

- Att Lidl väljer att etablera sin första butik i Mölnlycke och BonTop är vi mycket glada över, säger Ulf Spennare, Vd på Bo Aktivt i Sverige AB. Det höjer attraktiviteten i området såväl som i BonTop. Nu ser vi fram emot att tillsammans med Lidl bygga detta fantastiska projekt.

3D-fastigheter är byggnader som avgränsas i höjd och djupled så våningsplan inom samma fastighet kan ha olika ägare. Fördelarna med 3D-fastigheter är bland annat att byggnader och anläggningar i stadskärnor kan användas mer effektivt, till exempel genom att befintliga hus byggs på med ytterligare våningsplan eller att det byggs bostäder, affärer och kontor över spårområden.

Den nya butiken väntas öppna våren 2022.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.