Byggstart för Lidls 3D-fastighet i Mölnlycke

Nu är bygget av Mölnlyckes nya 3D-fastighet igång. Fastigheten, som är ett samarbetsprojekt mellan Lidl och Bo Aktivt i Sverige AB, kommer innehålla både bostäder och Mölnlyckes första Lidl-butik. Butiken väntas öppna våren 2022.

Bygget av en ny 3D-fastighet i Mölnlycke är nu påbörjat. Tillsammans med Bo Aktivt i Sverige AB bygger Lidl en unik fastighet mitt i centrala Mölnlycke, belägen intill Hulebäcksgymnasiet och Wallenstamhallen. Den nya butiken kommer bli Lidls första i Mölnlycke och tillsammans med bostadsutvecklaren Bo Aktivt i Sverige AB utvecklar Lidl ett nytt kvarter i kommunen.

- Vi har letat efter det rätta läget i Mölnlycke i flera år nu. När vi kom i kontakt med Bo Aktivt och de berättade om sina planer att utveckla ett flerbostadshus med handel i bottenplanet, föll alla bitar på plats. Detta i kombination med ett mycket gott samarbete med Härryda Kommun gör att vi nu kan se fram emot att välkomna Mölnlyckeborna till ortens första Lidl-butik, säger Christoffer Wennergren, Fastighetschef på Lidl Sverige.

Lidl förvärvar hela bottenplanet om totalt cirka 2 800 kvadratmeter inklusive en kundparkering med cirka 40 parkeringsplatser. Bo Aktivt ska utveckla våningsplan 2 – 4 till 87 moderna och exklusiva bostadsrättslägenheter för de som är 55+, där de boende även kommer att ha tillgång till en wellnessavdelning med gym, pool, bastu samt en inglasad atriumgård.

- Att Lidl väljer att etablera sin första butik i Mölnlycke och BonTop är vi mycket glada över, säger Ulf Spennare, Vd på Bo Aktivt i Sverige AB. Det höjer attraktiviteten i området såväl som i BonTop. Nu ser vi fram emot att tillsammans med Lidl bygga detta fantastiska projekt.

3D-fastigheter är byggnader som avgränsas i höjd och djupled så våningsplan inom samma fastighet kan ha olika ägare. Fördelarna med 3D-fastigheter är bland annat att byggnader och anläggningar i stadskärnor kan användas mer effektivt, till exempel genom att befintliga hus byggs på med ytterligare våningsplan eller att det byggs bostäder, affärer och kontor över spårområden.

Den nya butiken väntas öppna våren 2022.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.