Byggstart för nya Kombohus i Habo

Idag sattes spaden i marken för den nya generationen av Allmännyttans kombohus. Först ut är Habo Bostäder som tillsammans med JSB Construction AB bygger huset Bo Punkt i fem våningar.
Bengt Fransson vd för Habo Energi, Sofia Heintz expert fastighetsutveckling på Sveriges Allmännytta och Pether Fredholm, vd JSB Construction AB tar det första spadtaget för de nya Kombohusen i Habo. Foto: Marcus Vilson/MV Image.

Bo Punkt är ett flerfamiljshus där man kan välja många olika bostadslösningar. Huset innehåller flera kombinationsmöjligheter för lägenhetsfördelning, lägenhetstyp, yta och materialval. Habo Bostäders nya fastighet blir ett tegelrött femvåningshus med 27 lägenheter för seniorer och en gemensamhetslokal i bottenplanet.

– Habo växer och därmed ökar även behovet av hyreslägenheter. När vi började planera att bygga lägenheter i kvarter Liljekonvaljen kom vi ganska snabbt fram till att ett Kombohus var det bästa alternativet. Vägen fram till byggstart har varit smidig och jag känner mig trygg med projektet. Det blir kul att följa byggnationen. Jag tror att vi kommer ha många intresserade och att det blir lätt att hyra ut dessa moderna lägenheter i centrumnära läge, säger Bengt Fransson, vd Habo Energi.

Habo Bostäder har valt grundutförandet av huset, men med inglasade balkonger och solceller på taket som extra tillval. Huset beräknas vara klart 2022. Leverantör av huset är JSB Construction AB.

– Det är fantastiskt hedrande att JSB får möjlighet att fortsätta bygga Kombohus till Sveriges allmännyttiga bostadsföretag. Vi ser nu fram emot att bygga bort bostadsbristen och utveckla bostadsmarknaden där det behövs. Spadtaget för Habo Bostäders nya punkthus markerar på så vis ett avstamp för fler att bo bra, säger Pether Fredholm, vd JSB Construction AB.

Rapporter från Sveriges Allmännytta visar att Kombohusen­ under tio års tid bidragit till att sänka byggpriserna, korta byggtiden och därmed möjliggjort lägre hyror. Det framgår också att de skapar förutsättningar för att bygga även i områden det annars inte är möjligt att bygga.

– Det är glädjande att Habo Bostäder med dagens byggstart nu banar väg för en ny generation Kombohus där vi även har ett stort fokus på att husens fina kvaliteter anpassas och ska möta platsen de byggs på, säger Sofia Heintz, expert fastighetsutveckling Sveriges Allmännytta.

Om Allmännyttans kombohus

Ramavtalet för den nya generationens Kombohus Punkt och Lamell löper till 31 maj 2026. Totalt finns fem koncept från tre olika leverantörer att välja bland. Avtalet ger möjlighet till upp till 25 000 nya lägenheter i Sverige.

Läs mer om Allmännyttans kombohus.

Läs mer om Kombohus Bo Punkt.

Christian Nilsen, bostadsbolagschef Habo Bostäder, 036–860 24 70

Pether Fredholm, vd JSB Construction AB, 0708–31 02 55

Sofia Heintz, expert fastighetsutveckling, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 21

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Nytt avtal ska starta en energirevolution i Sverige18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta och ViaEuropa initierar samarbete för att påskynda den gröna omställningen I en strävan efter att leda vägen för den gröna omställningen i Europa och globalt, har Sveriges Allmännytta och ViaEuropa tagit sig an utmaningen att snabba på övergången till ett mer hållbart energisystem. Deras gemensamma mål är att främja energigemenskaper som en kraftfull drivkraft för förändring.