Byggstölderna minskar – trendbrott efter flera års uppgång

Antalet stölder från byggarbetsplatser minskar. Under 2021 anmäldes 4 514 inbrottsstölder – motsvarande siffra under 2020 var 5 835. – Tuffare kontroller håller tjuven borta, säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Stölder av bygg- och arbetsmaskiner, ställningar, vitvaror och dörrar har ökat för varje år sedan 2017. Därför har Byggföretagen drivit på för att t ex ge Tullen ökad befogenhet att ingripa mot utländska stöldligor.

Ny statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå, bekräftar att arbetet har gett resultat.

- Varje byggstöld är en stöld för mycket. Samtidigt gläds vi åt att stölderna minskar för första gången på fem år – och att vi ser färre stölder i alla polisregioner, säger Tanja Rasmusson.
Miljardsvinn

Kostnaderna för stöldgodset är svåra att beräkna - men rör sig om miljardbelopp. Allt fler bygg- och anläggningsföretag uppger också att man tvingas kalkylera med stölder i samband med anbud.

- Våra medlemsföretag är trötta på miljardsvinnet, säger Tanja Rasmusson.

Tullen har sedan den 1 juli 2021 rätt att stoppa utgående stöldgods.

Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen: Positivt med ny kartläggning för ökat bostadsbyggande23.1.2023 09:53:14 CET | Pressmeddelande

Regeringen ger länsstyrelserna i uppdrag att redovisa vilka åtgärder de genomfört tillsammans med kommunerna för att främja bostadsbyggande. - Bostadsbyggandet faller nu snabbt. Tid är pengar och pengar har blivit dyrare på grund av inflation och stigande räntor. Då blir det än viktigare att vidta åtgärder för en effektiv samhällsbyggnadsprocess, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

Sex av tio samhällsbyggnadsutbildningar beviljas inte medel - nu krävs fler utbildningsplatser!12.1.2023 13:02:55 CET | Pressmeddelande

Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) har presenterat vilka yrkeshögskoleutbildningar som beviljas medel att starta 2023. - Sverige har stora behov av bygg- och anläggningsinvesteringar i hela landet. Med begränsade resurser väljer MYH att prioritera teknikområden för att underlätta klimatomställningen inom industrin. Tyvärr drabbas platserna inom samhällsbyggnad, säger Elin Kebert, expert kompetensförsörjning, Byggföretagen.