C More säkrar historiskt avtal med SHL

I dag undertecknade C More och SHL ett sexårsavtal som ger C More exklusiv rätt till livesändning av samtliga matcher i grundserien och slutspelet fram till och med säsongen 2023/24. Avtalet är unikt i sitt slag och innebär ett omfattande partnerskap för att utveckla ligan och tv-produktionen.

Jörgen Lindgren, vd SHL och Manfred Aronsson, vd C More.

Avtalet, som börjar gälla från och med säsongen 2018/19, är det längsta tv-avtal SHL någonsin har skrivit. Just långsiktigheten var en viktig faktor, enligt SHL:s VD Jörgen Lindgren.

– C More och TV4-gruppen har tydligt visat att de vill och har förutsättningarna att möta våra ambitioner om att utveckla SHL. Vi ska skapa ännu starkare upplevelser och nå ut till ny publik.

SHL är en av de starkaste sporträttigheterna som visas i Sverige och fansen kan nu se fram emot en ännu starkare liga.

– Avtalet innehåller en tydlig gemensam avsiktsförklaring att utveckla SHL-upplevelsen till internationell toppklass och få fler att ta del av den. Det här symboliserar vår långsiktiga storsatsning på svensk sport och vi är oerhört glada och stolta över att få jobba med SHL även de kommande åtta åren, säger Manfred Aronsson, VD på C More.

Redan idag utgör SHL en viktig del i C Mores utbud av svensk sport. I början av september släpptes också nyheterna att C More skrivit långa avtal med de svenska högstaligorna i handboll och innebandy. Sedan tidigare visas även Allsvenskan, Superettan, HockeyAllsvenskan och Elitserien i Speedway. Enligt Manfred Aronsson kan det komma fler nyheter från C More under hösten.

– Vår rättighetsportfölj gör oss till en viktig kugge i svensk idrott och vi tänker fortsätta satsa och bidra. Just nu händer det många spännande saker inom sport-tv och inom kort kommer vi kunna berätta om fler nya satsningar.

För mer information, kontakta:

Manfred Aronsson, VD C More, 070-833 55 74,   Manfred.Aronsson@cmore.se

Jörgen Lindgren VD SHL, 0722- 13 17 00,  Jorgen.Lindgren@shl.se

Jörgen Lindgren, vd SHL och Manfred Aronsson, vd C More.

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2016/2017 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL ställer sig bakom #metoo #time out23.11.2017 13:06Pressmeddelande

SHL har läst och tagit del av de berättelser som idag publiceras i Dagens Nyheter där kvinnor som på olika sätt är verksamma inom idrotten vittnar om hur de utsätts för kränkningar, diskriminering, trakasserier och övergrepp i sitt utövande. Berättelser som är kopplat till ishockeyn där män i våra verksamheter kränker kvinnor. Det här är helt oacceptabelt och något som vi i SHL tydligt kommer att markera inte får förekomma i vår verksamhet och vi kommer att agera när det händer. Därför ställer sig SHL bakom #metoo och #timeout. Vi gör detta för en idrottsrörelse fri från kränkningar och diskriminering. Vi gör det för att alla ska ha rätt till att drömma stort och slippa skrämmas till tystnad eller avhopp. Vi gör det tillsammans, för en idrottsrörelse för alla. Brynäs IF Djurgården Hockey Frölunda Indians Färjestad BK HV71 Karlskrona HK Linköping HC Luleå Hockey Malmö Redhawks Mora IK Rögle BK Skellefteå AIK Växjö Lakers Örebro Hockey SHL-organisationen

SHL:s vision: en av världens två bästa hockeyligor sportsligt och upplevelsemässigt.20.11.2017 10:00Pressmeddelande

Från och med säsongen 2018/2019 kommer SHL bland annat genom det nya avtalet med C More få en väsentligt större intäkt. Detta ger en enorm möjlighet att långsiktigt stärka och mer fokuserat utveckla svensk ishockey, klubbarna och ligan. Klubbarna har därför gett SHL i uppdrag att ta fram en strategi kopplat till de ökade intäkterna till SHL samt de kommande kraven för att uppnå elitlicens. Alla fjorton SHL-klubbar har varit delaktiga i arbetsprocessen och står enhetligt bakom strategin och beslutet.