Cabriz - nytt ekologiskt rödvin från Portugal

Från och med måndag 2 september finns ett nytt ekologiskt rödvin från Portugal på Systembolagets hyllor. Cabriz 2016, pris 110 kr. Cabriz är det mest sålda varumärket från vindistriktet Dão.

Nu på måndag 2 september lanseras ekologiska rödvinet Cabriz 2016 i Systembolagets fasta sortiment. Cabriz kommer från Dão i Portugal och är gjort på lika delar av de klassiska druvsorterna touriga nacional och aragonez, Rödviner från Dão har gjort sig kända för sin välbalanserade, fruktiga och lätt kryddiga stil, som är tacksam att matcha till mat. Cabriz 2016 är inget undantag och gör sig extra bra till höstens smakrika grytor med rotfrukt och nyplockad svamp.

Producenten Global Wines SA grundades år 1990 under namnet Dão Sul i regionen Beira i norra Portugal. Under några expansiva år i början av millenieskiftet utökade de sin produktion till att omfatta ytterligare fem portugisiska regioner, samt ett vineri i Brasilien. Hjärtat i produktionen är sedan starten varumärket Cabriz, som idag är det i särklass mest sålda från vindistriktet Dão.

Namn: Cabriz 2016

Pris: 110 kr

Artikelnummer på Systembolaget: 2457

Lansering: 2 september

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.