Café Existens med biskopen och landshövdingen

Biskop Karin Johannesson leder ett samtal på Café Existens i Jumkils kyrka lördag den 23 november klockan 13. Temat är ”Att verka för en levande landsbygd – om att vara kyrka och församling i stadsnära glesbygd”.

I panelen finns landshövdning Göran Enander, Anders och Charlotta Wall, Thord Hägg som är engagerad i en förening i Åkerlänna som vann första pris på Ullbaggegalan förra veckan för bästa glesbygdssatsning. Medverkar gör också prästen Sara Hillert, Uppsala stift, som leder nätverket "Ett annat centrum".

Samtalet ingår i en serie där biskopen har mött stiftsbor och samtalar om existentiella frågor. Den här dagen besöker hon Upplands västra kontrakt som består av församlingar runt Uppsala och bort till Enköping. Församlingar där flera av dem har en glesbygdskaraktär, trots att de ligger nära en relativt stor stad.

Uppsala stift - som tidigare kallades Ärkestiftet - omfattar Hälsingland, Gästrikland och större delen av Uppland. I stiftet bor (2018-12-31) 800 620 personer varav 60,6 procent är medlemmar i Svenska kyrkan.