Call to the Swedish government to ban wild animals in circuses

A petition against wild animals in circuses was submitted on Tuesday afternoon over to the Swedish government. More than 150 000 people had signed the petition launched by Djurens Rätt (Animal Rights Sweden) and the news site Newsner.

The petition has accumulated more signatures than any other in Djurens Rätt’s 134-year history and now the organization hopes for a legislative amendment. Two heavy bodies - the Swedish Veterinary Association and the appointed expert group that in 2011 presented their proposals for a new Animal Protection Law - have already proposed a ban on elephants and sea lions in circuses because these animals' natural behavior can not be satisfied.

–  The government has a great prospect to gain support for a ban on wild animals in circuses. The issue has strong support among the public, in Parliament and from both Swedish and European experts. We can also see an international trend towards more and more countries banning wild animals in circuses, says Camilla Björkbom, president of Djurens Rätt.

Around twenty countries in the world have already banned wild animals in circuses, and some, such as Mexico, Malta and Greece have banned all animals in the circus.

The petition was received by the special adviser Maja Brännvall at the Ministry of Enterprise and Innovation together with a letter.

More pictures from the submission are available at www.flickr.com/photos/djurensratt/albums/72157662420177903.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.