Camilla Björkbom omvald som förbundsordförande för Djurens Rätt

Camilla Björkbom har lett Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation Djurens Rätt i sju år och organisationen växer som aldrig förr. Under Djurens Rätts riksstämma i Malmö i helgen omvaldes hon till posten som förbundsordförande för ytterligare två år.

Camilla Björkbom vid Djurens Rätts riksstämma i Malmö 27 maj 2017.

Sedan organisationens riksstämma i Karlstad 2010 har Djurens Rätt växt med över 7 000 medlemmar och drivit flertalet lyckade kampanjer. Nu ser Camilla Björkbom fram emot ett utökat politiskt påverkansarbete och att fortsätta driva den fråga som startade organisationen för 135 år sedan.

– Jag är stolt över att ha fått fortsatt förtroende att leda ett växande Djurens Rätt. Att arbeta för minskad animaliekonsumtion, för ett förbud mot pälsdjursfarmning och för en utfasning av djurförsök är tre områden vi kommer att fokusera på. Sverige har en unik möjlighet att kunna bli världsledande inom djurfri forskning. För att djurens intressen ska tillvaratas anser vi också att Sverige behöver införa en djurskyddsminister, säger Camilla Björkbom.

Övriga invalda ledamöter i Djurens Rätts förbundsstyrelse är:

• Johan Nilsson, Eskilstuna
  • Sandra Lamborn, Stockholm
  • Evelina Alsén, Linköping
  • Ida Ahlström, Växjö
  • Tommy Ringlöw, Umeå
  • Amanda Bengtsson, Stockholm
  • Sara Erikson Carraro, Stockholm

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.