Camilla Björkbom omvald som förbundsordförande för Djurens Rätt

27.5.2017 14:29 | Djurens Rätt

Camilla Björkbom har lett Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation Djurens Rätt i sju år och organisationen växer som aldrig förr. Under Djurens Rätts riksstämma i Malmö i helgen omvaldes hon till posten som förbundsordförande för ytterligare två år.

Camilla Björkbom vid Djurens Rätts riksstämma i Malmö 27 maj 2017.

Sedan organisationens riksstämma i Karlstad 2010 har Djurens Rätt växt med över 7 000 medlemmar och drivit flertalet lyckade kampanjer. Nu ser Camilla Björkbom fram emot ett utökat politiskt påverkansarbete och att fortsätta driva den fråga som startade organisationen för 135 år sedan.

– Jag är stolt över att ha fått fortsatt förtroende att leda ett växande Djurens Rätt. Att arbeta för minskad animaliekonsumtion, för ett förbud mot pälsdjursfarmning och för en utfasning av djurförsök är tre områden vi kommer att fokusera på. Sverige har en unik möjlighet att kunna bli världsledande inom djurfri forskning. För att djurens intressen ska tillvaratas anser vi också att Sverige behöver införa en djurskyddsminister, säger Camilla Björkbom.

Övriga invalda ledamöter i Djurens Rätts förbundsstyrelse är:

• Johan Nilsson, Eskilstuna
  • Sandra Lamborn, Stockholm
  • Evelina Alsén, Linköping
  • Ida Ahlström, Växjö
  • Tommy Ringlöw, Umeå
  • Amanda Bengtsson, Stockholm
  • Sara Erikson Carraro, Stockholm

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.