Camilla Wirth ny ekonomichef på Alecta

Camilla Wirth blir ny ekonomichef på Alecta och tillträder i början av augusti. Camilla Wirth ersätter därmed Katarina Thorslund som valt att fokusera på rollen som chef för Kund, ett av Alectas verksamhetsområden.

Camilla Wirth, ekonomichef Alecta. Fotograf: Alecta

Som ekonomichef ansvarar Camilla Wirth bland annat för Alectas finansiella redovisning, controllerfunktionen, skattefrågor, internkontroll och styrning.

– Jag är väldigt glad att kunna välkomna Camilla som ny ekonomichef på Alecta. Camillas erfarenheter som CFO där hon bevisat sin finansiella fallenhet, kommunikativa kompetens och förmåga till ledning i förändring förser henne med egenskaper som blir värdefulla för oss alla på Alecta och för våra kunder, säger Alectas vd Magnus Billing.

– Jag ser fram emot att få bli en del av en ny organisation och vara med i utformningen av arbetet med att utveckla Alecta. Inte minst den kommande ITP-upphandlingen är en mycket spännande utmaning. Jag upplever att Alecta tydliggör den viktiga samhällsroll man har som pensionsförvaltare och det blir intressant att bidra i det arbetet, säger Camilla Wirth.

Camilla Wirth tillträder tjänsten i augusti i år. Hon ersätter Katarina Thorslund som valt att fokusera på rollen som chef för Kund efter att det senaste halvåret haft dubbla roller, som ekonomichef och som chef för avdelningen Kund.

Camilla Wirth kommer närmast från Nordax bank där hon varit ekonomichef/CFO sedan 2012. På Nordax var Camilla chef för ekonomiavdelningen och ingick ledningsgruppen. Under tiden på Nordax har hon varit med om företagets omvandling från ett medelstort kreditmarknadsbolag till bank och ett börsnoterat bolag.

Tidigare arbetade Camilla Wirth som CFO på Aberdeen Asset Management och som revisor på KPMG.

Johan Anderson, presschef tel: 070-288 68 11 eller johan.anderson@alecta.se

Camilla Wirth, ekonomichef Alecta. Fotograf: Alecta

08-441 68 11http://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar närmare 790 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.