Camilla Zedendahl - ny vd till Kungliga Djurgårdens Intressenter

Maria Olofsson går vidare mot nya utmaningar och lämnar tjänsten som vd för KDI.  Ny på posten blir Camilla Zedendahl, idag vd på Destination Sigtuna.

-Hennes erfarenheter av nyttan med nätverkande och förståelse för processen kommer att tillföra mycket gott till framtidens KDI, säger Skansenchefen och KDI-ordförande John Brattmyhr.

- Det är med stor ödmjukhet jag nu lämnar Sigtuna efter många fantastiska år för att möta alla Kungliga Djurgårdens intressenter. Jag ser framemot att vi tillsammans ska fördjupa ett redan starkt samarbete, att se vad vi kan göra bättre tillsammans än var och en.

Camilla Zedendahl har en gedigen bakgrund från besöksnäringen. Hon har arbetat med destinationsutveckling som vd på Destination Sigtuna och beskriver sig själv som en jurist med passion för turism, med tro på kraften i samverkan och på starka idéer.

Med sig till Djurgården tar hon sin erfarenhet av att arbeta med destinationsvarumärken, värdskap och framför allt att driva utveckling genom starka nätverk.

Hon har i samverkan  med näringslivet i regionen drivit utvecklingen för att etablerat Sigtuna och Arlanda som en hållbar destination. För detta arbete blev Camilla den första från besöksnäringen att nomineras till utmärkelsen ”Hållbart ledarskap" av NMC - Nätverket för Hållbart Näringsliv 2015. Ett annan av Camilla Zedendahls framgångsrika initiativ det växande kulturevenemanget Sigtuna Litteraturfestival.

-Jag tycker om att utmana mig själv och de jag arbetar med att tänka annorlunda och att ha mod attagera. För mig handlar det om att på kreativa sätt - och gärna med glimten i ögat, söka andra vägar att få ut budskap och att i handling visa vem man är och vill vara.

Camilla Zedendahl lämnar sin tjänst i Sigtuna den 31 augusti och tillträder som vd för KDI den 1 september.

KDI samlar alla aktörer på Djurgården i Stockholm. Djurgården besöks årligen av 15 miljoner gäster vilket innebär att aktörerna tillsammans är lika stora som Euro Disney i Paris och något större än Kinesiska Muren. Samverkan i gemensam frågor sker genom Kungliga Djurgårdens Intressenter.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.