Camilla Zedendahl - ny vd till Kungliga Djurgårdens Intressenter

3.6.2016 10:03 | Stiftelsen Skansen

Maria Olofsson går vidare mot nya utmaningar och lämnar tjänsten som vd för KDI.  Ny på posten blir Camilla Zedendahl, idag vd på Destination Sigtuna.

-Hennes erfarenheter av nyttan med nätverkande och förståelse för processen kommer att tillföra mycket gott till framtidens KDI, säger Skansenchefen och KDI-ordförande John Brattmyhr.

- Det är med stor ödmjukhet jag nu lämnar Sigtuna efter många fantastiska år för att möta alla Kungliga Djurgårdens intressenter. Jag ser framemot att vi tillsammans ska fördjupa ett redan starkt samarbete, att se vad vi kan göra bättre tillsammans än var och en.

Camilla Zedendahl har en gedigen bakgrund från besöksnäringen. Hon har arbetat med destinationsutveckling som vd på Destination Sigtuna och beskriver sig själv som en jurist med passion för turism, med tro på kraften i samverkan och på starka idéer.

Med sig till Djurgården tar hon sin erfarenhet av att arbeta med destinationsvarumärken, värdskap och framför allt att driva utveckling genom starka nätverk.

Hon har i samverkan  med näringslivet i regionen drivit utvecklingen för att etablerat Sigtuna och Arlanda som en hållbar destination. För detta arbete blev Camilla den första från besöksnäringen att nomineras till utmärkelsen ”Hållbart ledarskap" av NMC - Nätverket för Hållbart Näringsliv 2015. Ett annan av Camilla Zedendahls framgångsrika initiativ det växande kulturevenemanget Sigtuna Litteraturfestival.

-Jag tycker om att utmana mig själv och de jag arbetar med att tänka annorlunda och att ha mod attagera. För mig handlar det om att på kreativa sätt - och gärna med glimten i ögat, söka andra vägar att få ut budskap och att i handling visa vem man är och vill vara.

Camilla Zedendahl lämnar sin tjänst i Sigtuna den 31 augusti och tillträder som vd för KDI den 1 september.

KDI samlar alla aktörer på Djurgården i Stockholm. Djurgården besöks årligen av 15 miljoner gäster vilket innebär att aktörerna tillsammans är lika stora som Euro Disney i Paris och något större än Kinesiska Muren. Samverkan i gemensam frågor sker genom Kungliga Djurgårdens Intressenter.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.