Canal Digital + Viasat = Allente

(Fornebu/Stockholm, 5 maj 2020) Sammanslagningen av Viasat Consumer och Canal Digital har slutförts och de två TV-distributörerna har nu blivit Allente. Nu börjar arbetet med att förena de båda företagen till ett nytt och spännande distributionsföretag för Allentes 1,2 miljoner kunder på den nordiska marknaden.

– Idag är en historisk dag! Även om TV-branschen är under enorm utveckling är det inte varje dag som det kommer upp en ny stor TV-distributör på marknaden. Och så vitt jag vet är det första gången som ett avtal av det här slaget genomförs utan ett handslag eller fysisk kontakt mellan parterna. Vi har inte bara förenat Viasat Consumer och Canal Digital till ett nytt och spännande företag till förmån för våra kunder, vi har gjort det från våra hemmakontor i fyra olika länder. Föreställ dig då vad vi kan uppnå när vi äntligen kan samla alla medarbetare igen, säger en stolt VD för Allente, Bjørn Ivar Moen.

EU godkände fusionen den 30 April i år och nu har Telenor Group och Nent Group signerat avtalet som gör att en ny nordisk TV-distributör äntligen kan se dagens ljus på den nordiska marknaden.

– Vår ambition är att fortsätta utveckla TV-tjänster med kvalitet i alla led till våra kunder. Samtidigt behöver inte kunderna göra något just nu, då inget förändras för dem idag. Vi kommer att hålla våra kunder väl uppdaterade om de förändringar och förbättringar som kommer framöver. Vi kommer jobba hårt för att säkerställa samma höga kvalitet som vi erbjuder idag, samtidigt som vi utvecklar nya produkter och tjänster för alla våra 1,2 miljoner kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Vi ser fram emot att fortsätta leverera en överlägsen TV-upplevelse till våra kunder, säger Jonas Gustafsson, finansdirektör och operativ chef på Allente.

Allente kommer att ha huvudkontor i både Stockholm och Oslo med nästan 400 anställda fördelade på sju kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

– Vi är otroligt stolta över våra medarbetare och den insats de gjort under sista tiden. Det har varit krävande för många, speciellt med tanke på att vi inte kunnat träffas på grund av coronasituationen. Det är imponerande att se allas positiva inställning och hur våra medarbetare alltid sätter kunderna först. Nu ser vi fram emot att fortsätta på det spåret med Allente, avslutar Bjørn Ivar Moen.

Fakta om Allente:

• Allente kommer att erbjuda TV-distribution via satellit till 1,2 miljoner kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I tillägg erbjuder företaget streamingtjänster och bredband via det öppna fibernätet.
  • Har omkring 400 anställda fördelade i fyra länder.
  • Telenor Group och Nent Group äger vardera 50% av företaget och kommer att vara jämt representerade i styrelsen, med en roterande styrelseordförande.
  • Canal Digital och Viasat Consumer hade tillsammans en nettoomsättning på 7,5 miljarder SEK 2019.

Bjørn Ivar Moen
Jonas Gustafsson

Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv-lösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till över en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige erbjuder man även bredbandslösningar, utan tv-paket. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Det nya företaget har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Bjørn Ivar Moen. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och NENT Group.

Nyheter, thrillers och deckare vinnare av tv-året hos Allente8.1.2021 08:22:03 CET | Pressmeddelande

Mer underhållning för Köpings tv-tittare1.12.2020 14:34:26 CET | Pressmeddelande

Tv-distributören Allente (sammanslagningen av bolagen Canal Digital och Viasat Consumer) tar från och med november över distributionen av tv-kanalerna till Operatörsklustret Media AB, en operatörsplattform bestående av idag fyra av de största lokala tv-operatörerna i Sverige med totalt drygt 72.000 hushåll: SydAntenn och Bjäre Kraft i Skåne, Värnamo Energi i Småland och Köpings Kabel-TV i Västmanland.