Candide – musikaliskt fyrverkeri och sceniskt överdåd

Bernsteins Candide bjuder in till en föreställning med extra allt. En jorden-runt-resa om dubbelmoral, girighet, sex och korruption; en skarp satir om västvärldens civilisation förpackad i maximalistisk kostym, groteska upptåg och jazzig operett; ett musikaliskt fyrverkeri och ett sceniskt överdåd i surrealismens tecken. Den 16 oktober innebär ett kärt återseende på Kungliga Operans stora scen.

Hovsångerskan Elin Rombo i rollen som Conegonde i Bernsteins Candide. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks.

Opera, operett, musikal och komedi. I Candide – efter Voltaires romanblandar Leonard Bernstein friskt i stilarna med allt från tango till vals och mazurka, tungvrickande nummer och sanslös vokal ekvilibristik.Tonsättaren var mer förtjust i sin mångfacetterade Candide (urpremiär 1956) än odödliga West Side Story (1957). Bernstein och hans librettister ville driva med den 1950-talets inkvisitionsliknande McCarthyism mot ”oamerikansk verksamhet”.

Alltjämt lever vi i en tid som redan på 1700-talet formades av upplysningstidens tankar och ideal. Med Voltaire som förgrundsgestalt. Hur lever man som man lär i en civilisation som håller på att rämna? Och hur håller man fast i sina ideal när maktens dubbelmoral sätter mänskliga värdegrunder på prov? Frågeställningarna i Candide är högaktuella i denna uppsättning signerad Ole Anders Tandberg (regi), Markus Granqvist (scenografi) och Lena Lindgren (kostym). Det är en suggestiv föreställningen där scenen fylls av bland annat morötter, blingbling, badankor och humrar.

Nu liksom vid premiären 2020 görs ledande roller av Joel Annmo, Candides älskade Cunegonde av hovsångerskan Elin Rombo, Jeremy Carpenter är Pangloss, och Miriam Treichl hörs i rollen som Old Lady. Stefan Klingele leder solister, Kungliga Hovkapellet och Kungliga Operans kör.

Nypremiär den 16 oktober. Candide spelas 7 gånger t o m den 6 november.

Presscitat från premiären 2020:

Gå på opera och odla din trädgård
kungligt road
Elin Rombo sjunger den berömda sopranarian ”Glitter and be gay” som om det gällde livet. Och som hon sjunger.
Hovkapellet är i högform under Stefan Klingeles ledning och uvertyren har väl aldrig låtit bättre
Expressen

en musikaliskt inspirerad, hejdlös tolkning
Joel Annmo gör en underbar tolkning av Candide
Miriam Treichl kan vi aldrig få nog av!
Jeremy Carpenters obetalbara, säkra Pangloss.
SvD

remiä

Candide med Klas Hedlund, Miriam Treichl, Joel Annmo och Elin Rombo. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Kungliga Operans ensemble i Candide. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks.

STATION ILLUSION – sprakande spektakel i 360 grader18.10.2021 14:31:12 CEST | Pressmeddelande

Unga på Operan bjuder in till ett sprakande spektakel i 360 grader! Station Illusion är en tidsresa där publiken får träffa ett kringresande teatersällskap från Frankrike. Med musik, dans, sång, commedia dell’arte, kulisser och kostymer i skön förening och halsbrytande förvandling har det konstnärliga teamet, med barockexperten Karin Modigh i spetsen, skapat en kärleksförklaring till den franska barockteatern. Urpremiär den 23 oktober på Rotundan, Kungliga Operan

Festligt, explosivt och poetiskt när Kungliga Baletten öppnar sin säsong!16.9.2021 08:54:53 CEST | Pressmeddelande

Kungliga Baletten intar stora scenen med en generös exposé av höjdpunkter inom den romantiska baletten – ett pärlband ur kompaniets rika repertoar. Det är en gala som firar arvet efter mästerkoreografer som t ex Rudolf Nurejev, Michel Fokine och Serge Lifar. Och efter en lång väntan – men samtidigt med flera föreställningar på Operan Play – uppträder hela baletten live inför publik igen. Kungliga Baletten - gala har premiär 17 september och spelas 9 gånger t o m 6 oktober.

The Royal Swedish Opera reopens with a winning combination of three new artistic directors18.8.2021 16:42:08 CEST | Pressmeddelande

Michael Cavanagh is the new opera director, Ellen Lamm will be artistic director of Young at the Opera and music director is Alan Gilbert. This winning combination will be in place when the Royal Swedish Opera in Stockholm welcomes a 300-strong audience for the first time since March 2020. They met in person for the first time at their new workplace during Monday’s press conference together with ballet director Nicholas Le Riche and CEO Birgitta Svendén. The opera, ballet and concert programme for the coming season was also presented.

Kungliga Operan återöppnar med triss i nytt konstnärligt ledarskap16.8.2021 14:14:12 CEST | Pressmeddelande

Michael Cavanagh är ny operachef, Ellen Lamm, konstnärlig chef för Unga på Operan och Alan Gilbert, musikchef. Triss i nytt konstnärligt ledarskap blir det när Kungliga Operan i Stockholm tar emot 300-publik för första gången sedan mars 2020. I samband med dagens pressträff träffades de fysiskt för första gången på sin nya arbetsplats, tillsammans med balettchefen Nicholas Le Riche och VD Birgitta Svendén. Samtidigt presenterades hela höstens program av opera, balett och konserter.