Kungliga Operan

Candide – musikaliskt fyrverkeri och sceniskt överdåd

Dela
Bernsteins Candide bjuder in till en föreställning med extra allt. En jorden-runt-resa om dubbelmoral, girighet, sex och korruption; en skarp satir om västvärldens civilisation förpackad i maximalistisk kostym, groteska upptåg och jazzig operett; ett musikaliskt fyrverkeri och ett sceniskt överdåd i surrealismens tecken. Den 16 oktober innebär ett kärt återseende på Kungliga Operans stora scen.
Hovsångerskan Elin Rombo i rollen som Conegonde i Bernsteins Candide. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks.
Hovsångerskan Elin Rombo i rollen som Conegonde i Bernsteins Candide. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks.

Opera, operett, musikal och komedi. I Candide – efter Voltaires romanblandar Leonard Bernstein friskt i stilarna med allt från tango till vals och mazurka, tungvrickande nummer och sanslös vokal ekvilibristik.Tonsättaren var mer förtjust i sin mångfacetterade Candide (urpremiär 1956) än odödliga West Side Story (1957). Bernstein och hans librettister ville driva med den 1950-talets inkvisitionsliknande McCarthyism mot ”oamerikansk verksamhet”.

Alltjämt lever vi i en tid som redan på 1700-talet formades av upplysningstidens tankar och ideal. Med Voltaire som förgrundsgestalt. Hur lever man som man lär i en civilisation som håller på att rämna? Och hur håller man fast i sina ideal när maktens dubbelmoral sätter mänskliga värdegrunder på prov? Frågeställningarna i Candide är högaktuella i denna uppsättning signerad Ole Anders Tandberg (regi), Markus Granqvist (scenografi) och Lena Lindgren (kostym). Det är en suggestiv föreställningen där scenen fylls av bland annat morötter, blingbling, badankor och humrar. 

Nu liksom vid premiären 2020 görs ledande roller av Joel Annmo, Candides älskade Cunegonde av hovsångerskan Elin Rombo, Jeremy Carpenter är Pangloss, och Miriam Treichl hörs i rollen som Old Lady. Stefan Klingele leder solister, Kungliga Hovkapellet och Kungliga Operans kör.

Nypremiär den 16 oktober. Candide spelas 7 gånger t o m den 6 november. 

Presscitat från premiären 2020:

Gå på opera och odla din trädgård
kungligt road
Elin Rombo sjunger den berömda sopranarian ”Glitter and be gay” som om det gällde livet. Och som hon sjunger.
Hovkapellet är i högform under Stefan Klingeles ledning och uvertyren har väl aldrig låtit bättre
Expressen

en musikaliskt inspirerad, hejdlös tolkning
Joel Annmo gör en underbar tolkning av Candide
Miriam Treichl kan vi aldrig få nog av!
Jeremy Carpenters obetalbara, säkra Pangloss.
SvD

 remiä

Bilder

Hovsångerskan Elin Rombo i rollen som Conegonde i Bernsteins Candide. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks.
Hovsångerskan Elin Rombo i rollen som Conegonde i Bernsteins Candide. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks.
Ladda ned bild
Candide med Klas Hedlund, Miriam Treichl, Joel Annmo och Elin Rombo. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Candide med Klas Hedlund, Miriam Treichl, Joel Annmo och Elin Rombo. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Kungliga Operans ensemble i Candide. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks.
Kungliga Operans ensemble i Candide. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks.
Ladda ned bild

Om

Kungliga Operan
Kungliga Operan
Box 16094
103 22 Stockholm

08-791 43 00https://www.operan.se/

Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.

Följ Kungliga Operan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan

Hösten på Kungliga Operan – en helande kraft i en orolig tid11.4.2024 11:07:29 CEST | Pressmeddelande

Det blir en storslagen höst på Kungliga Operan, som bjuder på kärlek, dramatik och en ny blick på den svenska historien i Gustavia, en nyskriven balett om Sveriges okända prins Gustav Badin Couschi. Världsstjärnor som Peter Mattei i Wozzeck och Nina Stemme i Jenufa gästar Operahuset och publiken bjuds även på älskade favoriter som Carmen, Tosca, Sweeney Todd och Askungen. Unga Operan bjuder på urpremiär av den interaktiva dansföreställningen Forever, med koreografi av Mari Carrasco och musik av Mikael Karlsson. »Vi befinner oss i en turbulent och orolig tid. Vi på Operan när en dröm om att den starka konst som vi presenterar i och utanför Operahuset är allmängiltig, att den kan förena människor oavsett bakgrund. Sådana drömmar och ambitioner behövs i en tid där samhällen slits itu av konflikter och splittring«, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren. Höstens biljetter släpps den 2 maj.

Gustavia – the story of the unknown prince of Sweden25.3.2024 15:15:06 CET | Pressmeddelande

A new classical ballet depicting the life of Gustav Badin at the Swedish Royal Court, choreographed by Pär Isberg and directed by Amir Chamdin. Gustavia depicts the story, unknown to many Swedes, of two boys growing up at the same time at the Swedish Royal Court; the future king, Gustav III, and his adopted brother, Gustav Badin. Originally named Kwasi/Couschi, he is enslaved on the Danish colony of Saint Croix in the West Indies and then brought to Sweden as a gift to Queen Lovisa Ulrika. A social experiment that challenges society's norms takes place, where the two boys are raised together, but in completely different ways. One born prince, the other adopted into the royal family. World premiere at the Royal Swedish Opera on October 18. Tickets on sale May 2.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye