CandyKing firar ett år i Sverige med fyra nomineringar i Svenska Designpriset 2021!

Det digitala kommunikationskonceptet togs fram i nära samarbete med fullservicebyrån SPLIT Stockholm. Simon Areskoug, projektledare och kreativ strateg, beskriver arbetet så här:

– De digitala plattformarna är idag ofta första kontakten med den potentiella konsumenten, så vi behövde hitta en bra balans mellan inspiration och information och dessutom koppla ihop den fysiska och digitala kundresan. Hemsidan blev en informationsbas, sociala medier byggde relation med konsumenterna och butikerna och kampanjerna fungerade 360°. På så sätt kunde vi bygga ett helt ekosystem av fysiska och digitala touch points och generera sälj, trafik och en enhetlig varumärkesupplevelse, säger han.

Utöver ovan nämnda kategorier nomineras CandyKing även i Visual Merchandising, för sitt omfattande arbete med den nya start- och stopplösningen i butik. På rekordsnabb tid gick CandyKing i Sverige från en kategori driven av vara/pris, till en konsumentanpassad och inspirerande plats med lustfylld kommunikation och hygieninformation. Designen har hjälpt till att stärka CandyKings premiumposition, samtidigt som den burit mer informativa budskap utan att tappa glädjen på vägen! Samarbetspartners för event/butiksdesignen är AD Magnus Linehag för design och kommunikation, HL Display för installationslösningen, och internt ansvarig Ulrika Bjurström, projektledare Pick & Mix Cloetta.

–Att snabbt ställa om och på ett inspirerande sätt öka känslan av säkerhet och färskhet ytterligare för kunden har varit en självklarhet för oss. Genom en fantastisk insats från alla inblandade har vi lyckats väldigt väl och kan med hjälp av start- och stopplösningen erbjuda kunden ett uppgraderat och ännu fräschare utbud i en utmanande situation, säger Philip Andreasson, Head of Category and Business Development Pick & Mix.

– Vi är oerhört nöjda över arbetet vi gjort tillsammans med våra samarbetspartners. SPLIT Stockholm har gjort ett väldigt fint arbete med att översätta den fysiska upplevelsen till den digitala världen, säger Andrea Lindgren, Head of Brand and Concept Pick & Mix. Det gångna året har inneburit så många oväntade utmaningar för både människor och företag. Vi har jobbat superfokuserat och integrerat med vårt unika designkoncept, och att det ger resultat i form av fyra nomineringar i Svenska Designpriset känns superkul och så värdefullt för teamets enorma laginsatser, avslutar hon.

Röstningen som är öppen för alla, startar den 13 september för ovanstående kategorier, på www.svenskadesignpriset.se. Konsumenterna kan alltid uppleva CandyKings utbud och nyheter på hemsidan, i sociala medier och självklart i butiker över hela Sverige.

Med de fyra nomineringarna fortsätter CandyKing att bygga varumärket och stärka sin position som premiumleverantör av lösgodis. Cloetta är den största leverantören av Pick & Mix i Europa. Lösviktsgodis har en mycket stark position i de nordiska länderna där Sverige står för 30 procent av den totala konsumtionen, medan övriga Norden står för 5–15 procent. Med över 500 godissorter att välja på erbjuder CandyKing valfrihet och smakglädje för alla.

För mer information, vänligen kontakta Andrea Lindgren, Head of Brand and Concept Pick & Mix, via e-mail andrea.lindgren@cloetta.com.

Team SPLIT Stockholm
Projektledare och kreativ strateg: Simon Areskoug
Art Director: Yong-Namm Lee
Designer: Sofia Rönnqvist