Capcito tar in 74 miljoner för internationell expansion – Schibsted bland de nya delägarna

Fintech-bolaget Capcito har nu stängt sin tredje runda på sammanlagt 74 miljoner kronor. Nya delägare är Schibsted Growth och Ventech, en internationell VC. De befintliga delägarna SEB Venture Capital och Collector Ventures har båda försvarat sitt ägande i bolaget.

Capcito har växt kraftigt de senaste 12 månaderna, och ökat antal aktiva kunder med 500% – inom en bransch med allt hårdare konkurrens. Totalt har man betalat ut över 800 miljoner kronor i finansiering till svenska företag.

– Vi ser att det finns en stark efterfrågan bland växande företag av en mer prisvärd, flexibel och digital aktör, förklarar grundaren Michael Hansen Capcitos växande siffror.

– Finansiering är en av de största utmaningarnaför bolag som villväxa, och de alternativ som finns är sällan tillräckligt prisvärda eller flexibla. Jag är övertygad om att det är därför vi växer kraftigt på en marknad med stenhård konkurrens, med många gammalmodiga aktörer, säger Michael Hansen.

Capcitos kreditbedömning är automatiserad, vilket innebär att låneutrymme räknas ut automatiskt på 1 minut baserat på realtidsdata från faktura- eller bokföringsprogram. 6000 företag har hittills kopplat sitt program till Capcito och har därmed en tillgänglig kredit som uppdateras i realtid – och som bara kostar när den används.

– Capcito kan hjälpa företag och entreprenörer med finansiering, på ett helt nytt sätt. Äntligen börjar fintech för företag röra på sig, både i Sverige och internationellt. Det vill vi vara med på, säger Dan Ouchterlony, Investment Manager på Schibsted Growth.

– Vi ser att Capcito är moget för att ta sitt koncept med automatiserad finansiering och förändra marknaden – och det är en resa Ventech vill vara med på. Jag ser fram emot att få hjälpa Capcito med internationalisering och fortsatt snabb tillväxt, säger Tero Mennander, General Partner på Ventech Europe.

I samband med investeringen tar även Dan Ouchterlony, från Schibsted och Tero Mennander från Ventech, plats i bolagets styrelse.

Investeringen innebär att Capcito nu kan satsa på att vässa sin digitala produkt ytterligare – samt expandera till andra länder och anställa fler människor som ska hjälpa företaget att fortsätta växa.

- Vi ska förändra den här branschen, och välkomnar alla som kan bidra på vår tillväxtresa, avslutar Michael Hansen.

För ytterligare information:

Michael Hansen: +46-70-424 47 59 eller michael.hansen@capcito.com

Om Capcitos produkter

Capcito erbjuder just nu 3 former av företagsfinansiering: sälja fakturor, belåna fakturor och företagslån. Det unika med Capcito är den automatiserade kreditbedömningen. Det innebär att en dynamisk kredit räknas ut direkt när man kopplar sitt affärssystem. 6000 företag har hittills kopplat sitt program till Capcito, och har därmed tillgång till en kredit som uppdateras löpande baserat på realtidsdata, och inte kostar något när den inte används.

Om Capcito

Capcito grundades 2015, och föddes ur serieentreprenören och investeraren Michael Hansens frustration över hur krångligt och tidskrävande det var att fixa tillväxtfinansiering till sina bolag. Tillsammans med Mattias Axlind skapade han den första versionen av Capcitos finansieringsprodukt, med tidig förstärkning av Henrik Dyberg och Niklas Möller.

Min ekonomi växlar upp – här är Aftonbladets nya sajt för privatekonomi27.1.2020 08:40:00 CETPressmeddelande

Aftonbladet skalar nu upp ekonomisatsningen ”Min ekonomi”. Med en egen sajt, dedikerade reportrar och några av Sveriges bästa ekonomiexperter siktar ”Min ekonomi” på att bli Sveriges bästa sajt för privatekonomi. ”Vi knyter an till Aftonbladets vision om att göra världen, i det här fallet ekonomin, lite mer begriplig och livet lite lättare”, säger Lena Widman, chef för Min ekonomi.

Sportbladet satsar på direktsänd sport – sänder Elitserien i bandy15.1.2020 08:45:00 CETPressmeddelande

Aftonbladet fortsätter satsningen på direktsänd sport. Nu har också rättigheterna för Elitserien i bandy förvärvats. ”Det här är ett strategiskt viktigt steg för oss när det gäller livesänd sport. Dels för att Elitserien är en av landets populäraste serier, men också för att nivån på svensk bandy är i yppersta världsklass. Att kunna erbjuda detta till Sportbladets besökare känns fantastiskt”, säger Aftonbladets sportchef Patric Hamsch.

Svenska Dagbladet fortsätter satsa – nyrekryterar reporter till SvD Näringsliv18.12.2019 08:45:23 CETPressmeddelande

Svenska Dagbladet fortsätter satsningen på redaktionen och arbetet med att utveckla den moderna nyhetsjournalistiken. Sophia Sinclair, en av reportrarna bakom höstens uppmärksammade granskning av Isabella Löwengrips bolagssfär, blir fast reporter på SvD Näringsliv. ”Sophia Sinclair får en viktig roll när vi nu tar näringslivsbevakningen in i nästa decennium”, säger SvD Näringslivs chef Daniel Kederstedt.