Capcito tar in 74 miljoner för internationell expansion – Schibsted bland de nya delägarna

Fintech-bolaget Capcito har nu stängt sin tredje runda på sammanlagt 74 miljoner kronor. Nya delägare är Schibsted Growth och Ventech, en internationell VC. De befintliga delägarna SEB Venture Capital och Collector Ventures har båda försvarat sitt ägande i bolaget.

Capcito har växt kraftigt de senaste 12 månaderna, och ökat antal aktiva kunder med 500% – inom en bransch med allt hårdare konkurrens. Totalt har man betalat ut över 800 miljoner kronor i finansiering till svenska företag.

– Vi ser att det finns en stark efterfrågan bland växande företag av en mer prisvärd, flexibel och digital aktör, förklarar grundaren Michael Hansen Capcitos växande siffror.

– Finansiering är en av de största utmaningarnaför bolag som villväxa, och de alternativ som finns är sällan tillräckligt prisvärda eller flexibla. Jag är övertygad om att det är därför vi växer kraftigt på en marknad med stenhård konkurrens, med många gammalmodiga aktörer, säger Michael Hansen.

Capcitos kreditbedömning är automatiserad, vilket innebär att låneutrymme räknas ut automatiskt på 1 minut baserat på realtidsdata från faktura- eller bokföringsprogram. 6000 företag har hittills kopplat sitt program till Capcito och har därmed en tillgänglig kredit som uppdateras i realtid – och som bara kostar när den används.

– Capcito kan hjälpa företag och entreprenörer med finansiering, på ett helt nytt sätt. Äntligen börjar fintech för företag röra på sig, både i Sverige och internationellt. Det vill vi vara med på, säger Dan Ouchterlony, Investment Manager på Schibsted Growth.

– Vi ser att Capcito är moget för att ta sitt koncept med automatiserad finansiering och förändra marknaden – och det är en resa Ventech vill vara med på. Jag ser fram emot att få hjälpa Capcito med internationalisering och fortsatt snabb tillväxt, säger Tero Mennander, General Partner på Ventech Europe.

I samband med investeringen tar även Dan Ouchterlony, från Schibsted och Tero Mennander från Ventech, plats i bolagets styrelse.

Investeringen innebär att Capcito nu kan satsa på att vässa sin digitala produkt ytterligare – samt expandera till andra länder och anställa fler människor som ska hjälpa företaget att fortsätta växa.

- Vi ska förändra den här branschen, och välkomnar alla som kan bidra på vår tillväxtresa, avslutar Michael Hansen.

För ytterligare information:

Michael Hansen: +46-70-424 47 59 eller michael.hansen@capcito.com

Om Capcitos produkter

Capcito erbjuder just nu 3 former av företagsfinansiering: sälja fakturor, belåna fakturor och företagslån. Det unika med Capcito är den automatiserade kreditbedömningen. Det innebär att en dynamisk kredit räknas ut direkt när man kopplar sitt affärssystem. 6000 företag har hittills kopplat sitt program till Capcito, och har därmed tillgång till en kredit som uppdateras löpande baserat på realtidsdata, och inte kostar något när den inte används.

Om Capcito

Capcito grundades 2015, och föddes ur serieentreprenören och investeraren Michael Hansens frustration över hur krångligt och tidskrävande det var att fixa tillväxtfinansiering till sina bolag. Tillsammans med Mattias Axlind skapade han den första versionen av Capcitos finansieringsprodukt, med tidig förstärkning av Henrik Dyberg och Niklas Möller.

Svenska Dagbladet storsatsar på redaktionen20.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Svenska Dagbladet gör nu den största redaktionella satsningen på tio år. I en första etapp handlar det om tio nya tjänster, både fasta anställningar och projekt. Satsningen är en del i den treårsplan Svenska Dagbladet beslutat om och som nyligen kommunicerades till alla anställda. ”Våra läsare har tydligt visat att de är beredda att betala för kvalitetsjournalistik. Det gör den här satsningen möjlig”, säger SvD:s tf publisher Anna Careborg.

Därför driver nyhetsmedia bättre effekt i performance media18.9.2019 14:45:00 CESTPressmeddelande

Nyhetsmedier analyseras mot performance media i en ny rapport som mediebyrånätverket GroupM tagit fram i samarbete med Sveriges största mediehus; Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet. "Nyhetsmedia hjälper till att driva effektiviteten för övriga medieslag – speciellt performance media där vi sett att aktörer som även jobbar med nyhetsmedia i snitt får 70% mer effekt på sina investeringar inom sökmarknadsföring jämfört med dem som inte gör det", säger Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM.