CapSek investerar i Glase Fintech AB

Northern CapSek Ventures investerar i Glase Fintech AB – ett bolag som med en färdigutvecklad teknik har tagit en unik position på marknaden för mobila betalningar i Europa.

I framtiden kommer vi inte betala med kort utan med mobilen eller någon annan form av wearable, som till exempel en smart klocka. Glase Fintech är en av fyra aktörer i världen – de andra är Alipay, Apple Pay och Samsung Pay – som idag har en tjänst som möjliggör den utvecklingen.

Glases teknik kommer från SEQR som köptes ut i slutet av 2017 från det börsnoterade bolaget Invuo Technologies, tidigare Seamless. Tekniken för kontaktlösa betalningar, som också kallas att blippa på svenska, bygger på NFC. Det som särskiljer Glase är att det fungerar på alla Android-telefoner, till skillnad från Samsung som bara fungerar på Samsung-telefoner och Apple som bara fungerar på Apple-telefoner.

Även affärsmodellen skiljer sig åt eftersom Glase är kortutgivare av Mastercard och får därmed del av kortavgifterna. Glase konkurrerar således med kortutgivare som inte kan erbjuda mobila betalningar utöver de plattformsbundna alternativ som finns.

Erbjudandet till konsumenterna blir således den enda mobila betallösningen som inte kräver en viss telefon, ett Mastercard med attraktiva villkor som fungerar överallt och fler kringtjänster som att skicka betalningar till andra Glaseanvändare, också kallat peer-to-peer.

Med en färdigutvecklad teknik står nu bolaget inför en marknadsföringspush. Målgruppen är smartphoneanvändare i Europa, med en adresserbar marknad på cirka 280 miljoner människor.

– Glase befinner sig i ett mycket spännande läge som den enda plattformsoberoende mobila betalningsaktören inom det här området i Europa. Vi ser goda möjligheter för Glase att ta en stark marknadsposition, säger CapSeks vd Peter Wendel.

CapSek är ett nystartat investmentbolag med säte i Göteborg som ägs av Ekapaif. Bolaget kommer i huvudsak investera i onoterade techbolag som antingen står inför en börsintroduktion eller en fortsatt tillväxtresa fram till en kapital B-runda.