Carin Stoeckmann ny ordförande för Sveriges Byggindustrier

På årets Byggstämma valdes Carin Stoeckmann, vd Byggmästar’n i Skåne AB, till ny förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier.

- Det är med stor ödmjukhet och stolthet som jag tar rollen som ordförande för Sveriges Byggindustrier. Det ska bli otroligt roligt att få vara med och utveckla organisationen vidare inom våra fyra viktiga fokusområden sund konkurrens, säkerhet, kompetensförsörjning och attraktiva kollektivavtal. De är alla viktiga för att vi ska uppnå en attraktiv, sund och säker byggbransch och ett väl fungerande och hållbart samhälle där människor kan bo, arbeta, leva och ta sig fram på olika sätt, säger Carin Stoeckmann, ny förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier.

- För att lyckas med detta är det också centralt att vi i alla sammanhang lyfter vikten av en fortsatt digitalisering i ett högre tempo och att hållbarhetsfrågorna finns med inom alla områden, gärna kopplade till Agenda 2030. Jag har själv lagt ned mycket tid och engagemang inom både hållbarhet och digitalisering och ser en enorm potential i dem. Det innebär också att branschens kompetensförsörjning kräver en del nya roller och kompetenser framåt, fortsätter Carin Stoeckmann.

Till ny vice ordförande valdes Gunnar Hagman, Skanska Sverige AB.

I samband med Byggstämman avtackades den tidigare ordföranden Svante Hagman, NCC AB, för sina insatser i förbundsstyrelsen.

Sveriges Byggindustriers förbundsstyrelse för perioden 2019/2020 består av följande tretton ledamöter:

• Carin Stoeckmann, Byggmästar’n i Skåne AB (förbundsordförande)
  • Gunnar Hagman, Skanska Sverige AB (vice förbundsordförande)
  • Fredrik Andersson, Contractor Bygg Holding Norr AB
  • Mikael Bennarp, ENIVA AB
  • Anette Frumerie, Besqab AB
  • Anders Göransson, Castanum Förvaltning AB
  • Thomas Håkanson, Ekens Golv AB
  • Ylva Lageson, NCC AB
  • Peter Lennartsson, Skeppsviken Bygg i Skövde AB
  • Roger Linnér, Peab AB
  • Susanne Persson, JM AB
  • Jörn Ryberg, MarCon Teknik AB
  • Jonas Steen, F O Peterson & Söner Byggnads AB

Utöver Svante Hagman lämnade Thomas Jansson (NA Bygg AB) samt Urban Nilsson (Berggren & Bergman AB) förbundsstyrelsen.

För mer information, vänligen kontakta Håkan Lind, kommunikationschef Sveriges Byggindustrier, 072-2268066.

Sveriges Byggindustrier inviger landets första Säkerhetspark för byggbranschen vid Arlanda flygplats7.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Idag måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Amorteringskrav ger 7 800 färre bostäder per år4.10.2019 11:00:00 CESTPressmeddelande

Kreditrestriktioner i form av amorteringskrav och bankernas skärpta kvar att leva på kalkyler förklarar åtminstone halva fallet i bostadsbyggandet sedan 2017. – Ett minskat årligt byggande med minst 7 800 bostäder är allvarligt. Momsintäkterna från bostadsbyggandet blir årligen 4,6 miljarder kronor lägre. Det är ett tappat reformutrymme som kunde ha använts till fler sjuksköterskor, lärare och poliser, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Invigning av Sveriges första och enda Säkerhetspark för byggbranschen2.10.2019 10:06:05 CESTPressmeddelande

Måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Catharina Elmsäter-Svärd: ”Förväntar mig att arbetsmarknadsminister Eva Nordmark fortsätter verka för säkra arbetsplatser”10.9.2019 14:58:39 CESTPressmeddelande

- Säkerhet är en prioriterad fråga för Sveriges Byggindustrier. Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vi har haft en god dialog med Ylva Johansson i denna fråga. Nu ser vi fram emot ett fortsatt gott samarbete med Eva Nordmark, ny arbetsmarknadsminister, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.