Carina Tollmar blir E.ONs nya hållbarhetschef

Carina Tollmar, idag hållbarhetschef på Oatly, blir ny hållbarhetschef på E.ON. Hon tillträder tjänsten i början på januari 2021.

Carina Tollmar tillträder som E.ON Sveriges nya hållbarhetschef i januari 2021. Foto: Kajsa Ragnestam.

– Med sin tydligt uttalade hållbarhetsambition går E.ON före och visar vägen i den pågående energiomställningen. Som energibolag har E.ON en viktig roll som pådrivare och det känns otroligt spännande att få vara med och bidra till bolagets hållbarhetsarbete, säger Carina Tollmar.

Carina Tollmar kommer närmast från rollen som hållbarhetschef på Oatly där hon utvecklat hållbarhetsarbetet i en snabbt växande och starkt värderingsstyrd organisation. Dessförinnan har hon, med roller inom såväl produktutveckling som internt och externt kommunikationsarbete, byggt upp olika delar av Oatlys verksamhet under företagets resa från 5 anställda till dagens drygt 500.

– Hållbarhetschefens roll på E.ON är att bidra till att vi möter de utmaningar och möjligheter som energiomställningen medför. Vi vill vara drivande i energiomställningen och i det arbetet är hållbarheten en viktig pusselbit. Carinas erfarenheter från Oatly kommer att komma väl till pass i detta arbete, säger Janna Sundewall, kommunikations- och marknadsdirektör på E.ON i Norden.

Åtgärdsförslag för att effektivisera utbyggnaden av elnätet överlämnas till regeringen29.1.2021 11:00:17 CETPressmeddelande

Energiomställningen och elektrifieringen av Sverige kräver omfattande förstärkningar och utveckling av elnätet. Svenska kraftnät, tillsammans med regionnätsföretagen E.ON Energidistribution, Ellevio, Jämtkraft, Skellefteå Kraft Elnät, och Vattenfall Eldistribution, överlämnar nu konkreta åtgärdsförslag till energiminister Anders Ygeman (S). Effektivare tillståndsprocesser som tar hänsyn till system- och beredskapsperspektivet, tydliga riktlinjer för teknikval, utpekande av områden för riksintresse för energidistribution och översyn av lagstiftningen för kommunala energiplaner.

Ökning av antalet strömavbrott på grund av avgrävda elkablar26.1.2021 11:13:44 CETPressmeddelande

Över 2000 strömavbrott i E.ONs elnät under förra året orsakades av elkablar som skadats i samband med grävarbete. Det är över 100 fall fler än året innan, enligt ny statistik från E.ON. Det innebär inte bara strömavbrott för hushållen, det är också en allvarlig risk som är förenad med direkt livsfara. Nu vill E.ON att fler aktörer som gräver tar riskerna och konsekvenserna på större allvar och säkerställer var kablarna går - innan skopan sätts i marken.