Carl-Einar Häckner till Dramaten med Skärvor

Trolleri, monoIoger och humoristiska infall. I november gästar Carl-Einar Häckner Dramatens stora scen med fyra föreställningar. Premiär den 23 november.

Carl-Einar Häckners Skärvor handlar om att laga något som är trasigt. Om att limma ihop sig, gå sönder, och sedan laga sig själv igen. Det blir en föreställning fylld av trolleri, monologer och humoristiska infall, svarta toner och vita tangenter. På sitt alldeles egna, underfundiga och briljanta sätt skapar Carl-Einar Häckner en humor som både är lätt att känna igen sig i - och att fascineras av.

– Jag använder mig av mina egna tillkortakommanden och misstag och gör humor av det, för att kunna vända på saker, för att kunna släppa in ljus, säger Carl-Einar.

Carl-Einar Häckner tilldelades 2013 Povel Ramels Karamelodiktstipendiet. 2011 fick han det prestigefyllda Karl Gerhard-stipendiet med motiveringen: ”Carl-Einar Häckner tillhör och har utvecklat varietétraditionen. Han växlar i sitt tilltal, han förtjusar, förvånar och förför. I sitt konstnärskap visar Häckner på att gränsen mellan lyckande och misslyckande aldrig är given och att de två är lika beroende av varandra som spelet mellan konstnär och publik. Häckner ser sin publik och låter publiken genomskåda honom. Därför berör han oss och lockar till skratt med en tår i ögonvrån. Detta är i Karl Gerhards anda.”

Skärvor hade premiär på Aftonstjärnan i Göteborg 2014 och spelades där för utsålda hus under hösten och våren. Sommaren och hösten 2015 turnerade föreställningen med Riksteatern och Folkets Hus och Parker.

Carl-Einar Häckner har gästat Dramaten en gång förut , närmare bestämt 1997 då han gjorde 11 föreställningar av sin soloföreställning L.I.F – Livet i förorten på Lilla scenen.

Pressröster om Skärvor
…enastående europeisk varietékonst/…/ Tro llkarlen svävar som en lindansare över scenen.

Balanserar, vågar ta risker, och belönas med största möjliga kärlek. Göteborgs-Posten

Imponerande show med Häckner Dalarnas Tidningar

Få scenunderhållare i Sverige har lika mycket talang som integritet Jönköpings-Posten

Av och med: Carl-Einar Häckner