ZenRobotics Ltd.

Carl F i Malmö introducerar unikt robotsystem för avfallssortering i Sverige

3.4.2017 12:32 | ZenRobotics Ltd.

ZenRobotics Ltd har levererat robotsorteringssystemet ZenRobotics Recycler till sin kund Carl F i Sverige. Robotsorteringslinjen har varit i drift sedan februari och är det första av sitt slag i Sverige. Investeringen i ett robotsystem gör sorteringen av avfall mer precis, och kan rädda upp till 12 000 ton varje år.

Carl F, med bas i Malmö, är ett visionärt familjeägt avfallshanteringsföretag med 129 års erfarenhet i ryggen. Carl F ägnar mycket tid åt att utveckla mer hållbara metoder med målet att minimera fotavtrycket i sina avfallshanteringsprocesser. År 2013 monterade företaget en vindturbin som genererar kraft till återvinningsstationen.

“Vi letar ständigt efter mer effektiva metoder och ZenRobotics sorteringssystem passar oss perfekt. Den fristående processen ger oss en mycket effektiv separation av avfall och robotarna tar dessutom nattskiftet”, förklarar Carl Fredrik Jönsson, fjärde generationen i familjeföretaget.

Enligt Carl Fredrik Jönsson har utvecklingen inom avfallshantering stått still i några år, och många i branschen är nöjda med rådande situation. På Carl F tycker man att det förbränns alldeles för mycket avfall i Sverige. Carl F vill ta tillvara på mer användbart material i avfallet.

”Vi räknar med att kunna rädda upp till 25 procent av det avfall vi tar hand om. Det är upp till 12 000 extra ton per år som kan användas på nytt för att skapa nya produkter och som annars hade bränts upp”, förklarar Carl Fredrik Jönsson.

Konstruerad för att köras dag och natt

Malmöinstallationen är ett perfekt exempel på en enkel men ändå effektiv sorteringsprocess för blandat bygg och riv avfall och industriavfall. Linjen har körts även nattetid, vilket ökar kapaciteten i processen. Carl F:s användning av systemet är världsunikt, i och med att det drivs av företagets egna vindkraftverk. Sorteringen har därmed minimal miljöpåverkan.

“En installation som den här är ett bra exempel på hur man kan installera en avfallssorteringsprocess till en minimal investering. Den ger omedelbart skalfördelar till en minimal driftskostnad. Du kan även köra linjen med vindkraft och solenergi”, förklarar Rainer Rehn, CCO på ZenRobotics.

ZenRobotics Recycler, som distribueras i Sverige av Ingenjörsfirman J Mared AB, är världens första robotsystem för avfallssortering. Systemet möjliggör en flexibel och automatiserad avfallssortering även i mindre skala. Det unika systemet kan tränas till att känna igen nya fraktioner och på så sätt uppnås en mer optimerad sortering eftersom systemet kan sortera flera fraktioner samtidigt. En liknande flexibilitet har inte varit tillgänglig inom avfallssortering förut.

Rainer Rehn, ZenRobotics, +358 40 721 6002
Mared AB, Christoffer Halldin eller Thomas Magnusson 036-387800

ZenRobotics Ltd.
Wilhelmsgatan 5 a
00100 Helsingfors, Finland

ZenRobotics levererar robotsystem för avfallssortering

Följ ZenRobotics Ltd.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.