Carl Gyllfors får ny roll i Schibsted Sverige

Carl Gyllfors blir Senior Vice President (SVP) Special Projects i Schibsted Sverige. ”Carl Gyllfors är en driven person med bred affärserfarenhet. Nu får han en viktig roll för både koncernen och mediehusen”, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

Carl Gyllfors blir Senior Vice President (SVP) Special Projects i Schibsted Sverige. Foto: Marcus Ericsson

Carl Gyllfors har under det senaste året arbetat för Schibsteds räkning med både Svenska Dagbladet och Aftonbladet. Han har också arbetat med nya initiativ kring distribution och tryck.

Gyllfors träder nu in i rollen som Senior Vice President (SVP) Special Projects i Schibsted Sverige med uppdrag att optimera tryck- och distributionsstrategin för Schibsteds mediehus. Carl Gyllfors kommer även att verka som senior rådgivare och projektledare kring affärsstrategi kopplat både till mediehusen och övriga verksamheter inom Schibsted i Sverige.

– Carl Gyllfors har en gedigen erfarenhet av att leda i stora organisationer och därtill ett unikt kunnande som förhandlare. Jag är mycket glad att vi nu kan knyta hans kompetens tätare till Schibsted och våra mediehus, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

Carl Gyllfors, som har ett förflutet som finanschef på SvD och mellan åren 2004 och 2009 var vd på Aftonbladet, är väl förtrogen med mediebranschen och dess förutsättningar. Han är i grunden civilekonom med närmare 30 års erfarenhet från olika chefs- och ledarroller inom media och andra delar av näringslivet.

– Jag har jobbat mycket för Schibsted de senaste åren med frågor som berör SvD och Aftonbladet. Branschen är i stor förändring och jag ser fram emot att vara med och skapa förutsättningar för att mediehusen ska stå starka, säger Carl Gyllfors.

Sportbladet satsar på direktsänd sport – sänder Elitserien i bandy15.1.2020 08:45:00 CETPressmeddelande

Aftonbladet fortsätter satsningen på direktsänd sport. Nu har också rättigheterna för Elitserien i bandy förvärvats. ”Det här är ett strategiskt viktigt steg för oss när det gäller livesänd sport. Dels för att Elitserien är en av landets populäraste serier, men också för att nivån på svensk bandy är i yppersta världsklass. Att kunna erbjuda detta till Sportbladets besökare känns fantastiskt”, säger Aftonbladets sportchef Patric Hamsch.

Svenska Dagbladet fortsätter satsa – nyrekryterar reporter till SvD Näringsliv18.12.2019 08:45:23 CETPressmeddelande

Svenska Dagbladet fortsätter satsningen på redaktionen och arbetet med att utveckla den moderna nyhetsjournalistiken. Sophia Sinclair, en av reportrarna bakom höstens uppmärksammade granskning av Isabella Löwengrips bolagssfär, blir fast reporter på SvD Näringsliv. ”Sophia Sinclair får en viktig roll när vi nu tar näringslivsbevakningen in i nästa decennium”, säger SvD Näringslivs chef Daniel Kederstedt.