Carola nominerad för sitt engagemang för utsatta barn

Artisten Carola Häggkvist nomineras till årets War Child Award by Consid för sitt mångåriga engagemang och sina outtröttliga insatser för utsatta barn. Vinnaren utses vid en gala i Stockholms stadshus den 13 november.

Peter Brune, generalsekreterare för War Child.

-De nominerade har alla gjort särskilda insatser för barn i svåra situationer. Det känns otroligt roligt att få uppmärksamma dem och deras engagemang, säger War Childs generalsekreterare Peter Brune.

Den internationella barnrättsorganisationen War Child stöttar barn i krig och konflikt. Över 160 000 000 barn växer upp i konflikt. War Child finns på plats i 15 krigsområden för att ge skydd, psykosocialt stöd och en chans till utbildning. It- och kommunikationsföretaget Consid är partnerföretag till War Child och hjälper till att utveckla War Childs prisbelönta digitala utbildningsprogram, Can't Wait to Learn.

Peter Hellgren, vd Consid.

-Näringslivet måste öka sitt engagemang om vi ska nå målen i Agenda 2030. För oss är självklart att bidra med den expertis och kompetens som vi har för att stötta utbildningsinsatser digitalt, säger Peter Hellgren vd för Consid.

Med det nyinstiftade priset War Child Award by Consid riktas strålkastarljuset mot personer eller organisationer som gjort särskilda insatser för barn i svåra situationer. Vinnaren utses vid en gala i Blå hallen i stadshuset den 13 november och får 25 000 kronor att skänka till en verksamhet som verkar i War Childs anda.

De nominerade är:

Carola Häggkvist, artist och välgörenhetsaktivist

Carola har gjort många uppmärksammade insatser för att hjälpa och lyfta fram barn i krig och konflikt. Hon har bland annat dragit igång ett flertal insamlingsgalor till stöd för barn i svåra situationer som genererat miljontals kronor. Under flyktingvågen 2015 var hon en av de som hjälpte till på plats i Kos, Grekland. Hon har också ett långsiktigt engagemang för de behövande på Haiti. Så snart hon får kännedom om någon behövande, i Sverige eller utomlands, agerar hon blixtsnabbt. Hon pressar sin omgivning, särskilt dem med inflytande, att göra detsamma. Med ett personligt engagemang som går ut över det vanliga, praktisk hjälp, och en framsträckt hand bidrar Carola till en bättre värld.

Yasmine Sherif, Education Cannot Wait

Yasmine Sherif är svensk toppdiplomat inom FN som skapat och leder världssamfundets fond för utbildning till barn i krig och konflikt, Education Cannot Wait. Fonden är global och ser till att barn och ungdomar i krig och konflikt får tillgång till gratis och högkvalitativ utbildning senast 2030. Hon har arbetat inom FN på platser som Amman, Jerusalem och Khartoum, alltid med barnens bästa för ögonen.

Netclean

Netclean kombinerar världsledande teknik med förståelse för hur material för sexuella övergrepp mot barn sprids på nätet. Vd Anna Borgström och teamet på Netclean ger företag och organisationer tekniska lösningar som stör distributionen och konsumtionen av sådant material och skyddar IT-miljöer från att användas för olagliga aktiviteter.

Elisabeth Dahlin, Barnombudsman

Elisabeth Dahlin har varit ordförande för Världens Barn i 10 år och var tidigare generalsekreterare för Rädda Barnen. Hon är ledamot i bland annat Radiohjälpens styrelse och verkar idag som Barnombudsman vilket hon utsågs till i maj 2018, med uppdrag att företräda barn- och ungas rättigheter och intressen utifrån FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen). Hon har tidigare varit ambassadör för barnfrågor på utrikesdepartementet.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom it, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Lund, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Kristianstad, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle, Sundsvall och Oslo. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 300 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se.

Digital transformation, Mobilitet och apputveckling, Marknadsföring och kommunikation,

Digitala tjänster, e-handel & plattformar och Utbildningar.