Caroline Cederquist är ny presschef i Vision

Vision stärker sitt arbete för ökad synlighet och påverkan genom Caroline Cederquist som ny presschef. Caroline har en gedigen erfarenhet och bakgrund inom såväl journalistiken som politiken och facket. Senast kommer hon från fackförbundet Akavia.

- Vi är glada över att få välkomna Caroline till Vision. Med Carolines långa erfarenhet ser vi fram emot att lägga in ytterligare en växel för att öka Visions synlighet i media och skapa bättre förutsättningar för våra 200 000 medlemmar inom välfärden. Vision har en stark synlighet i medier och i opinionen som vi nu förstärker, säger Elsa Saboonchi, funktionschef på enheten för kommunikation och facklig utveckling i Vision.

-  Att få arbeta med politiska frågor som ligger mig varmt om hjärtat, till exempel möjligheter för socialtjänsten att arbeta mer förebyggande, ger mig driv att gemensamt med kollegor, Visions förtroendevalda och medlemmarna stärka Visions varumärke ytterligare. Tillsammans ska vi ta större plats i samhällsdebatten, säger Caroline Cederquist, presschef i Vision.

För ytterligare kommentarer, kontakta Caroline Cederquist, tfn 076- 130 89 97.

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Ökad efterfrågan på socialarbetare i Norrbotten27.9.2022 10:00:22 CEST | Pressmeddelande

Andelen socialchefer som ser utmaningar med bemanningen har ökat dramatiskt de senaste två åren. Från årsskiftet fram till sista juli har 2 779 jobb inom socialt arbete i Norrbotten publicerats på Arbetsförmedlingens platsbank. – Självklart finns det ett samband mellan socialarbetares arbetssituation och ökade svårigheter att rekrytera och behålla personal. Arbetsbelastningen är hög och resurserna räcker inte för att ge utsatta ett bra stöd. Får socialtjänsterna i kommunerna i Norrbotten bättre villkor kommer också fler vilja stanna och jobba där, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision. Visions årliga Socialchefsrapport visar att problemen med att rekrytera och behålla personal är en stor utmaning vid landets socialtjänster. Andelen som uppger att villkoren för personalförsörjning inom socialtjänsten är svåra har ökat från 35 procent 2020 till 63 procent 2022. Resultaten pekar på att rekryteringsläget uppfattas som något sämre än rikssnittet i den region som Norrbotten ingår i.

Ökad efterfrågan på socialarbetare i Östergötland27.9.2022 09:35:47 CEST | Pressmeddelande

Andelen socialchefer som ser utmaningar med bemanningen har ökat dramatiskt de senaste två åren. Från årsskiftet fram till sista juli har 3 244 jobb inom socialt arbete i Östergötland publicerats på Arbetsförmedlingens platsbank. – Självklart finns det ett samband mellan socialarbetares arbetssituation och ökade svårigheter att rekrytera och behålla personal. Arbetsbelastningen är hög och resurserna räcker inte för att ge utsatta ett bra stöd. Får socialtjänsterna i kommunerna i Östergötland bättre villkor kommer också fler vilja stanna och jobba där, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision. Visions årliga Socialchefsrapport visar att problemen med att rekrytera och behålla personal är en stor utmaning vid landets socialtjänster. Andelen som uppger att villkoren för personalförsörjning inom socialtjänsten är svåra har ökat från 35 procent 2020 till 63 procent 2022. Resultaten för det område som Östergötland ligger i är i linje med rikssnittet. Det är tuffast att få tag på socials

Ökad efterfrågan på socialarbetare i Örebro län27.9.2022 09:30:57 CEST | Pressmeddelande

Andelen socialchefer som ser utmaningar med bemanningen har ökat dramatiskt de senaste två åren. Från årsskiftet fram till sista juli har 4 108 jobb inom socialt arbete i Örebro län publicerats på Arbetsförmedlingens platsbank. – Självklart finns det ett samband mellan socialarbetares arbetssituation och ökade svårigheter att rekrytera och behålla personal. Arbetsbelastningen är hög och resurserna räcker inte för att ge utsatta ett bra stöd. Får socialtjänsterna i kommunerna i Örebro län bättre villkor kommer också fler vilja stanna och jobba där, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision. Visions årliga Socialchefsrapport visar att problemen med att rekrytera och behålla personal är en stor utmaning vid landets socialtjänster. Andelen som uppger att villkoren för personalförsörjning inom socialtjänsten är svåra har ökat från 35 procent 2020 till 63 procent 2022. Det är tuffast att få tag på socialsekreterare och medarbetare inom äldreomsorg. Statistik från Arbetsförmedlingen bekrä