Caroline Muzito-Bagenda assisterar i damlandslaget

Hon är redan assisterande coach i SBL Herr. Nu tar hon ännu ett kliv i karriären och blir assisterande coach för damlandslaget. Caroline Muzito-Bagenda från Umeå blir efter Mats Levin nästa tillskott till staben. – Otroligt spännande och rolig utmaning, jag är redo att ge järnet, säger den 25-åriga coachtalangen som senaste året var assisterande i DU20-landslaget.

Staben byggs vidare med sikte på EM-kval och OS-kval och efter den väldigt rutinerade Mats Levin har Marco Crespi och Fredrik Joulamo valt att gå med ungdom. Caroline Muzito-Bagenda har dock varit assisterande coach med inriktning på scouting fyra år i Umeå BSKT och har även flera års erfarenhet från ungdomslandslagsverksamheten.
– "Carro" har gjort ett mycket gott intryck under sina år i ungdomslandslagen, nu senast som assisterande i damer U20. Hon är ett "coming name" i svensk baskets alltför mansdominerande coachskrå. Hon har ett analytiskt tänk och ett modernt sätt att se på spelet. Carro kommer huvudsakligen att koncentrera sig på videoanalys, säger Fredrik Joulamo.

Innan uppdraget i Umeå har Muzito-Bagenda coachat i Stockholm. Född och uppvuxen i Umeå flyttade familjen till Stockholm när Caroline var 9 år och det var där hon fick sin basketskolning. Efter ett år som spelare i SBL Dam med Fryshuset kom hon dock till insikt, det var coachandet som skulle bli hennes engagemang i basket.
– Jag flyttade sedan tillbaka till Umeå för jag trodde att jag skulle få en större chans där eftersom de kände mig sedan tidigare, och så blev det, säger hon.

I damlandslaget blir hennes roll att scouta motståndarnas spel, något som hon är van med från Umeå BSKT. Att hon av många ses som en förebild för att hon som kvinna siktar på karriär i en mansdominerad miljö blir hon alltmer medveten om.

– Jag gör ju inte detta för att vara en förebild och jag tänkte inte alls på det i början, hur det kunde påverka. Men jag var ju tveksam också eftersom det finns så få kvinnor som coachar, vem ska man prata med om hur det är liksom? Ska jag verkligen göra det här? Kan jag? När jag träffar barn i skolan så har jag till och med fått frågan från unga grabbar om tjejer får coacha herrar. Tjejer frågar om de skulle kunna coacha när de blir äldre, och jag säger att självklart kan de göra det. Så, jag har blivit mer medveten om att jag kan påverka och det är kul, jag är gärna en förebild i så fall. Vi borde vara fler.

I arbetet med damlandslaget kommer Muzito-Bagenda alltså främst inrikta sig på videoanalys och stötta Crespi med analyser av motståndare.
– Eftersom vi har så lite tid tillsammans innan det är match är det viktigt att ha full koll på motståndarna, så det blir en viktig uppgift som jag tar mig an med massor av tillförsikt, säger Caroline Muzito-Bagenda.

Nu blir det fokus på damerna men enligt Caroline är skillnaderna inte så stora.
– Eftersom herrarna spelar i luften på ett annat sätt så blir ju svag sida farligare när vi pratar alley oops etc. Men individuellt och positionsmässigt är mycket sig väldigt likt när vi pratar denna nivå. Vi har starka och fysiska spelare i damlandslaget och jag hoppas att vi kan utnyttja detta genom att spela i ett högre tempo än svenska lag brukar göra. Vi har ju också ett starkt insidespel som också är lite ovanligt för Sverige.

Den 14 november är det examensprov då Israel ska tacklas i Tel Aviv och tre dagar senare, den 17 november, smäller det i Malmö Isstadion mot Montenegro.

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.

Het landskamp till Malmö1.10.2019 08:00:42 CESTPressmeddelande

Sveriges hetaste landslag just nu är utan tvivel det svenska damlandslaget i basket. Efter sommarens succé i EM för Amanda Zahui och company är det nu äntligen dags för en hemmalandskamp. Svenska Basketbollförbundet har valt att lägga matchen mot Montenegro den 17 november i Kalis Loyds hemstad Malmö. - Det är en dröm som går i uppfyllelse, jag kan knappt tro det är sant, Isstadion kommer att vara on fire, skrattar Kalis Loyd.