Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl kör Porsche Motorsport Shoot-out!

Växjö-föraren utvald av Porsche Motorsport. Kämpar mot internationellt motstånd om styrning i Porsche Supercup.

Årets mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia, Lukas Sundahl, har valts ut som

den skandinaviska förarrepresentanten i Porsche Motorsport Junior Programme

Shoot-out Event. En exklusiv säsongsavslutande tävling som samlar de snabbaste

förarna från samtliga Carrera Cup på de största racingmarknaderna världen runt.

Shoot-out-tävlingen körs i Frankrike 30 oktober – 1 november på en bana som av

rättviseskäl ännu inte har offentliggjorts. Ingen av deltagarna ska kunna skaffa sig

otillåtna konkurrensfördelar genom test- eller simulatorkörning. Förutom racing med

Porsche 911 GT3 Cup kommer förarnas tekniska feedback och kommunikativa

färdigheter att utvärderas för att vaska fram en så komplett segrare som möjligt.

Lukas Sundahl från Växjö blev mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

efter en mycket dominant säsong. På 14 deltävlingar i Sverige, Norge och Tyskland

tog han nio pole position, sex snabbaste varv och tolv pallplatser – med en

tredjeplats, två andraplatser och hela nio vinster på sin väg mot mästerskapsseger.

– En fantastisk chans! Jag ser fram mot att mäta mig mot världens bästa Carrera

Cup-förare och samtidigt slåss om en möjlighet att förverkliga drömmen om en

internationell styrning med Porsche Motorsport, säger Lukas Sundahl.

Shoot-out-deltagarna kämpar om en plats i Porsche Motorsport Junior-programmet

och en exklusiv inbjudan till Porsche Mobil 1 Supercup. Det internationella

entypsmästerskapet som körs ihop med Formel 1 under Grand Prix-helgerna. Vinnaren

får även omfattande finansiell support till sin säsong i Porsche Mobil 1 Supercup.

– Lukas har genomfört en mycket imponerande säsong i Porsche Carrera Cup

Scandinavia. En härlig prestation som inte har gått Porsche Motorsport obemärkt

förbi, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

– Porsche Motorsport Junior Programme Shoot-out Event är en otrolig chans för en

ung talang som Sundahl att visa upp sig på den internationella arenan. Det här är en

av de saker som främst lockar snabba förare till vårt mästerskap och Sundahl

kommer nu att ställas mot stenhårt motstånd i Frankrike, avslutar Wermelin.

Tidigare skandinaviska deltagare i Porsche Motorsport Junior Programme Shoot-out

Event är dubbla världsmästaren i rallycross Johan Kristoffersson (2012-2013).

Mästerskapstvåan i årets Porsche Carrera Cup Scandinavia, Oscar Palm (2014).

Danske Supercup-föraren Mikkel Overgaard Pedersen (2015). Samt STCC-föraren

Philip Morin (2016-2017).

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan